Instytut Malarstwa i Rysunku

2

Sekretariat Instytutu Malarstwa i Rysunku

pokój 263 
piętro II, pawilon E

mgr Katarzyna Siennicka

42 254 75 80

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Asystent:

dr Aleksandra Hoffer

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali:  274

Charakterystyka:

W Pracowni Imperatywu Malarskiego uczymy malarstwa i refleksji nad malarstwem.

Pierwsze ćwiczenia to praca z natury. Martwa natura, model, wnętrze a także praca w plenerze. Obserwujemy naturę i szukamy środków malarskich, którymi możemy wywołać efekt siatkówkowy u osoby parzącej na płótno, podobny do tego, który jest udziałem malarza obserwującego naturę. To ćwiczenia początkowe, kiedy wygląd natury jest środkiem wspólnym dla studenta i nauczyciela, niejako świadkiem pomagającym rozstrzygnąć czy użyta forma skutecznie przywołuje wygląd natury. Pierwsze ćwiczenia mają pokazać co jest jaśniejsze a co ciemniejsze i najważniejsze ustawić balans temperaturowy światła i cienia. Pomału zbliżamy się do opanowania sposobów, które wywołują iluzję. To bardzo ważny moment, w istotnym sensie, inicjacja malarska. Dalej uzmysławiamy adeptom sztuki, że nasza siatkówka nie ma charakteru jednorodnego jak na przykład matryca w aparacie fotograficznym. Spojrzenie jest czymś bliższym pojęciu skanowania. Barwy widzimy dynamicznie. O efekcie barwnym decydują powidoki, kontrasty współczesne i następcze. Ćwiczenia o takim charakterze mają uzmysłowić studentowi w jaki sposób funkcjonuje forma plastyczna, jaka jest jej natura. Następne ćwiczenia skłaniają do odkrycia substancjalnej natury farby. Czy jej gęstość, faktura, transparentność, połyskliwość, mogą służyć do odkrycia szczególnych efektów optycznych. Chcemy zainteresować adeptów sztuki zmysłową istotą malarstwa. Pierwsze cztery semestry to praca nad tym jak farba zamienia się w formę, która inicjuje wyobraźnię. W tym miejscu ustępujemy pierwszeństwa studentowi, starając się iść pól kroku za nim. Oczekujemy inicjatywy i inwencji. Pomagamy nazwać problem, które określą sens następnego ćwiczenie. Korzystając z naszego permanentnego doświadczenia malarskiego, oczekujemy i wspieramy inicjatywy studentów. Świadomość funkcjonowania formy plastycznej, umiejętność oraz doświadczenie dają możliwość autonomicznego wyboru indywidualnej strategii twórczej, dopasowanej do wewnętrznych predyspozycji. Forma może być narzędziem poznania świata, siebie samego i naszego miejsca we współczesności. Doświadczenie sztuki ma charakter osobisty i taką relację proponujemy w rozmowie o malarstwie. Pracownia permanentnie służy studentom. Godziny wyznaczone w grafiku zajęć, to czas na spotkanie i rozmowę o sztuce.

Aktywność studentów może być rozszerzona o działania medialne, które realizowane równolegle z programem Pracowni będą stanowić wprowadzenie do stworzenia cyklu malarskiego lub kolekcji obrazów dyplomowych. Sięgając po różne środki wyrazu, działania te mogą stać się przygotowaniem do pracy nad wydobyciem indywidualnej przestrzeni wizualnej adepta sztuki. Wykorzystanie różnych technik malarskich, rysunkowych, graficznych, czy fotograficznych oraz selekcja narzędzi i ich połączeń może stanowić nowe doświadczenia, które zwrócą uwagę studentów na własną wrażliwość, jak również mogą stać się faktycznym zapisem wyobraźni. Praca każdego ze studentów będzie mogła przybrać formę szkiców albo notatek wizualnych, jak również projekcji, nagrań czy animacji poklatkowych. Projekty mogą być zaprezentowany jako pewien wybór i odnosić się do realizacji malarskich.

do góry