Instytut Malarstwa i Rysunku

2

Sekretariat Instytutu Malarstwa i Rysunku

pokój 263 
piętro II, pawilon E

mgr Katarzyna Siennicka

42 254 75 80

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • 001.jpg
    Filename: 001.jpg
    Size: 192.78 KB
  • 002.jpg
    Filename: 002.jpg
    Size: 200.59 KB
  • 003.jpg
    Filename: 003.jpg
    Size: 187.58 KB
  • 004.jpg
    Filename: 004.jpg
    Size: 437.11 KB
  • 005.jpg
    Filename: 005.jpg
    Size: 289.02 KB
  • 006.jpg
    Filename: 006.jpg
    Size: 248.9 KB
  • 007.jpg
    Filename: 007.jpg
    Size: 295.49 KB
  • 008.jpg
    Filename: 008.jpg
    Size: 94.27 KB
  • 009.jpg
    Filename: 009.jpg
    Size: 187.37 KB
  • 010.jpg
    Filename: 010.jpg
    Size: 251.85 KB
  • 011.jpg
    Filename: 011.jpg
    Size: 141.21 KB
  • 012.jpg
    Filename: 012.jpg
    Size: 284.07 KB
  • 013.jpg
    Filename: 013.jpg
    Size: 334.43 KB
  • 014.jpg
    Filename: 014.jpg
    Size: 216.29 KB
  • 015.jpg
    Filename: 015.jpg
    Size: 375.76 KB
  • 016.jpg
    Filename: 016.jpg
    Size: 257.33 KB
  • 017.jpg
    Filename: 017.jpg
    Size: 293.24 KB
  • 018.jpg
    Filename: 018.jpg
    Size: 183.23 KB
  • 019.jpg
    Filename: 019.jpg
    Size: 316.82 KB

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Asystent:

dr Wiktor Polak

Nr sali: 210

Charakterystyka:

Celem dydaktycznym przedmiotu jest stopniowe i gruntowne nauczanie studentów pod względem formalno-warsztatowym oraz intelektualnym do uprawiania samodzielnej twórczości. Rozwijanie w nich ogólnej świadomości artystycznej, uczenie poprawnego formułowania i stosowania wypowiedzi plastycznej poprzez posługiwanie się właściwymi środkami wyrazu. Podkreślanie również faktu, iż formalna strona utworu rysunkowego powinna pełnić podstawową rolę konstytuowania głównych sensów i znaczeń w ogólnej świadomości artystycznej. Innym niemniej istotnym celem jest uświadomienie studentom podstawowej roli rysunku w relacjach z innymi dyscyplinami sztuki, jak również skłonienie ich do twórczego wykorzystania tej wiedzy w budowaniu artefaktów oscylujących na pograniczu różnych (często skrajnych) dyscyplin sztuki.

Treść programu pracowni stanowi odpowiednio dobrany i opracowany zestaw ćwiczeń powstały w oparciu o naturę. Przewodnim tematem zajęć, a także nieocenionym punktem wyjścia do dalszych poszukiwań twórczych jest studium modela we wnętrzu oraz studium martwej natury. Ćwiczenia mają za zadanie rozwijać świadomość wzrokową i wrażliwość plastyczną studentów, generować w nich umiejętność kreacji takiej wypowiedzi plastycznej, która przeniknie różnorodne dziedziny sztuk.

Studenci poprzez wnikliwą obserwację zastanej sytuacji (model w odpowiednim ustawieniu), analizę zjawiska (światło, cień), zastosowanie poprawnych proporcji, anatomii modela mają za zadanie zbudować, wykreować własny nowy obraz rzeczywistości na płaszczyźnie. Rzeczywistości opartej na względności zjawisk zarówno tych percypowanych jaki i tych odbieranych intuicyjnie. Obraz ten nie tyle ma klasyfikować się w obszarze poszukiwań estetycznych czy mimetycznych, co raczej ma być nośnikiem nowych znaczeń. Nieodzownym spoiwem tak powstałego artefaktu miałby być indywidualny, często emocjonalny stosunek do zaistniałego zjawiska poparty siłą wyobraźni.

Program pracowni jest zróżnicowany i elastyczny, obejmuje zasób ćwiczeń o różnym stopniu trudności formalnej i technologicznej. Jest dostosowany do indywidualnych predyspozycji studentów, jak również odwołuje się do ich świadomości plastycznej na poszczególnych latach studiów. Ćwiczenia na I i II roku mają charakter propedeutyczny. Uczą przede wszystkim prawidłowej budowy formalnej utworu (podstaw kompozycji na płaszczyźnie), odpowiedniego rozplanowania skali modela w formacie papieru, proporcji i prawidłowej budowy anatomicznej człowieka, funkcji i właściwości poszczególnych środków wyrazu plastycznego takich jak linia, plama walorowa, faktura, a w konsekwencji umiejętności ich wykorzystywania dla uzyskania zamierzonego efektu wynikającego z percepcji, jak również z intuicyjnej obserwacji zjawiska. Poszczególne ćwiczenia uczą również tego iż rysunek należy traktować całościowo, a części składowe obrazu należy podporządkowywać całości kompozycji.

Niezmiernie ważne dla dydaktyki są również ćwiczenia o charakterze technologicznym (dostępne dla studentów wszystkich lat studiów), służą zapoznaniu się z różnymi technikami rysunkowymi, a także tymi z pogranicza rysunku i malarstwa oraz rysunku i grafiki. Niektóre z tych ćwiczeń mają charakter eksperymentu technologicznego zaczerpniętego wprost z autorskich doświadczeń i poszukiwań prowadzącego, jak również podejrzanych w warsztatach innych twórców dawnych i współczesnych, także pracujących w obszarze ilustracji. Zasadniczą częścią dydaktyki jest korekta indywidualna. Dostosowana jest do temperamentu artystycznego, aktualnej kondycji twórczej, wrażliwości, czy też predyspozycji studenta. Odbywa się przez cały czas trwania ćwiczenia.

Kilka razy do roku zajęcia z rysunku odbywają się poza obszarem uczelnianej pracowni. Są to zazwyczaj miejsca w plenerze , poza miastem lub w mieście, jak również w instytucjach kultury, takich jak muzea, galerie. Raz do roku w ramach zajęć (w ramach programu i kultywowania idei „mistrz-uczeń”) studenci mają okazję spotkać się w pracowni lub poza nią z interesującymi ludźmi, pedagogami, twórcami w celu poszerzenia swojej wiedzy o rysunku i sztuce w ogóle.

Każdy dzień ćwiczeń w pracowni poprzedza 30-45 minutowa sesja szybkiego szkicowania z natury (model w ruchu, szkice kilku minutowe). Każdorazowo student przed przystąpieniem do studium modela we wnętrzu wykonuje indywidualnie kilka szkiców koncepcyjnych, kompozycyjnych, dzięki którym jest w stanie później odpowiednio rozplanować skalę modela na płaszczyźnie papieru jak również przewidzieć właściwe jego proporcje. Program zawiera również dodatkowe ćwiczenia domowe oraz szkice. Co semestr odbywa się otwarty, publiczny przegląd prac studentów wszystkich lat. Przewidywany czas na wykonanie jednego ćwiczenia w pracowni wynosi od 12-16 godzin.

do góry