W Galerii Macchina przy Wydziale Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Chile (Escuela de Arte / Universidad Católica de Chile) w Santiago trwa wystawa „Common Grounds”. Swoje prace prezentują na niej między innymi dr hab. Tomasz Matuszak, prof. uczelni, oraz dr hab. Artur Chrzanowski, prof. uczelni, związani z Wydziałem Sztuk Pięknych ASP w Łodzi.
Wystawa „Natura. Relacja. Przestrzeń” w Galerii Look prezentuje projekty studentów kierunku tkanina i stylizacja wnętrz, powstałe w ramach ćwiczenia poświęconego badaniu wpływu środowiska naturalnego na człowieka oraz możliwości przełożenia tych zależności na język projektowania wnętrz.
Wystawa „Autoliza”, która 9 grudnia 2025 r. otworzy się w Galerii W Y, zaprezentuje efekty prac nad interdyscyplinarnym projektem badawczym, zrealizowanym pod kierunkiem dr Anity Osuch w Pracowni Obrazów Wirtualnych Instytutu Fotografii i Multimediów ASP w Łodzi.
Miło nam poinformować, że dr hab. Aleksandra Gieraga, prof. uczelni, prowadząca Pracownię Obrazu w Instytucie Malarstwa i Rysunku ASP w Łodzi, znalazła się w gronie dziesięciu artystek zaproszonych do XVII odsłony projektu „Rezonanse Sztuki”, przygotowywanego z okazji jubileuszu dziesięciolecia siedziby Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Prace prezentowane na wystawie „Siła X” można oglądać do lutego 2026 r.
W Galerii ASP przy ul. Piotrkowskiej 68 już w najbliższy piątek, 5 grudnia 2025 r. otworzy się wystawa „Atelier Tkaniny”. To prezentacja prac studentów i absolwentów Instytutu Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz, zgłoszonych do 5. Triennale Tkaniny Młodych YTAT.
Do 5 grudnia 2025 r. w Galerii Andel’s Art w Hotelu Vienna House By Wyndham Andel’s Łódź trwa wystawa malarstwa autorstwa prof. Łukasza Chmielewskiego. Ekspozycja „ELYSIUM” prezentuje prace malarskie powstałe w latach 2018-2025.
Galeria GIGA zaprasza na wystawę dr hab. Anny Sadowskiej, prof. uczelni z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Do 1 lutego 2026 roku w Galerii Mad w Cuenca w Ekwadorze prezentowana jest wystawa „Life on Mars – Slana Camp” dra hab. Tomasza Matuszaka, prof. uczelni. Wydarzenie jest częścią prestiżowego międzynarodowego biennale sztuki Bienal de Cuenca.
„Life on Mars – Slana Camp” to projekt zestawiający historię obozu koncentracyjnego z obecnym podejściem do idei globalnej turystyki, która w umiejętny sposób została wykorzystana jako narzędzie wypierania ze zbiorowej świadomości niewygodnych faktów z przeszłości.
Na wystawę składają się filmy wideo, fotogramy podświetlane w lightboxach oraz prezentowane przy użyciu mniejszych paneli świetlnych. Wystawa zestawia archiwalne ikonografie obozu ze współczesnymi scenami turystów odpoczywających w tych samych miejscach, na plażach, gdzie zabrakło miejsc upamiętnienia, co tworzy silny kontrast między przeszłością a teraźniejszością.
Założone w 1987 roku Bienal de Cuenca, jest dziś jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Ameryce Łacińskiej, prezentując sztukę współczesną z całego świata. Tegoroczna edycja pt. „The Game” odbywa się od 24 października 2025 do 1 lutego 2026 roku. Biennale skupia się na podejściu opartym na współpracy, w którym kuratorzy i artyści angażują się w „grę” artystycznego dialogu i eksploracji.
Life on Mars – Slana Camp. Tomasz Matuszak
Galeria Mad
Paucarbamba 1155, Cuenca, Ekwador
Czas trwania wystawy: 24.10.2025-1.02.2026 r.
Miło nam poinformować, że 31 października 2025 roku w portugalskim Arraiolos w Centro Interpretativo do Tapete de Arraiolos otworzyła się pierwsza z cyklu międzynarodowych wystaw pod wspólnym tytułem: “Flow of Temporalities - Weaving, dying, engraving, molding. International exhibitions, lectures and book edition. Arraiolos, Granada, Bologna, Lisbon, Łódź”.
Kolejne odsłony zostaną zaprezentowane w europejskich miastach połączonych wspólną inicjatywą. Już 9 grudnia 2025 r. otwarta zostanie łódzka odsłona ekspozycji w Galerii Aula, na której swoje prace zaprezentują studenci i nauczyciele akademiccy z Instytutu Grafiki Artystycznej ASP w Łodzi. To odpowiedź na ponownie zaproszenie do udziału w projekcie, który koordynuje prof. Jose Quaresma z Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Lizbonie.
Tegorocznej edycji patronuje hasło „Flow of temporalities”(„Przepływ tymczasowości”), a mottem są słowa św. Augustyna z IX Księgi „Wyznań”: „Czymże więc jest czas? Jeśli nikt mnie o to nie pyta, wiem. Jeśli pytającemu usiłuję wytłumaczyć, nie wiem”. Ten artystyczny, estetyczny i fenomenologiczny projekt ma swój punkt wyjścia w mieście Arraiolos, a stamtąd przenosi się kolejno do Hiszpanii (Granada), Polski (Łódź), Włoch (Bolonia) i wreszcie do Lizbony.
Zadaniem było stworzenie prac graficznych lub tkackich w dowolnej technice, których tematyka i forma oscylowałyby wokół tematu czasu. Format nie mógł być większy niż 100 x 70 cm, a nakład nie mniejszy niż 5 odbitek (lub 5 wariantów tkaniny). Oprócz grafik twórcy mogli również zgłaszać książki artystyczne, instalacje i tkaniny unikatowe.
Wybór Arraiolos na główne miejsce projektu wynika z autentyczności, bogatego dziedzictwa i wyjątkowości tego miasteczka w Alto Alentejo (Portugalia). Jest to miasto o wyjątkowej tkackiej tradycji, gdzie mieści się Muzeum Tkaniny - O Centro Interpretativo do Tapete de Arraiolos (Centrum Interpretacji Dywanów Arraiolos).
Projekt jest kolejną częścią trwającej od 2012 roku współpracy Pracowni Technik Wklęsłodrukowych oraz Pracowni Technik Litograficznych (oraz Koła Naukowego „Eksperymentarium”) z portugalskim inicjatorem i koordynatorem przedsięwzięcia.
Wykładowcy i studenci z wymienionych pracowni realizują nakłady graficzne na zaproponowany temat, a następnie w kilku ośrodkach odbywają się wystawy prac oraz konferencje naukowe. Wydarzeniu towarzyszy katalog zawierający artykuły, publikacje prac oraz biogramy uczestników.
Prace powstające w ramach każdej edycji projektu włączane są do kolekcji instytucji uczestniczących w jego realizacji. W ten sposób do archiwum zbiorów ASP już trafiły realizacje artystów z różnych krajów, powstałe podczas wcześniejszych edycji. W projekcie biorą udział także teoretycy sztuki.
Instytucje uczestniczące: Accademia di Belle Arti di Bologna, Centro de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Lizbonie, Arraiolos City Council Centro de Investigação dos Tapetes de Arraiolos w Arraiolos, Facultad de Bellas Artes. Universidad de Granada, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.
Miejsca i terminy wystaw:
Arraiolos (Portugalia)
31.10–15.11.2025 r.
CITA – Centro Interpretativo do Tapete de Arraiolos
Bolonia (Włochy)
19.11-30.11.2025 r.
Accademia di Belle Arti di Bologna
Łódź (Polska)
9-31 grudnia 2025
Wernisaż: 9 grudnia 2025 r., godz. 14.00
Galeria Aula ASP w Łodzi
Uczestnicy wystawy:
Hiszpania: Alejandro Pérez Clotilde, Andrés Jesús N. Macías, Bethânia Barbosa B. de Sousa, Heather Hwilderspin, Enrique López Marín, José Gracia, Carlos Ramos Guadix, Sílvia Moreno Dominguez
Włochy: Agim Sako, Alice Azzimondi, Alice Bomberini, Chiara Moscatelli, Chiara Zanolla, Elia Velluti, Ernesto Dondi Pinton, Evgeniya Hristova, llaria Ciotti, Ilaria Venturini, Lucia Calzolari, Serena Pagnini, Tommaso Fantini, Tommaso Rolfo, Valentina Blundo, William Fuolega
Polska: Alicja Habisiak-Matczak, Anna Gwiazdowska, Diana Prihodovskaya, Iga Bednarczyk, Jakub Kwiatkowski, Jolanta Rudzka-Habisiak, Liwia Pięgot, Maria Krasnodębska, Maria Stefanek, Nadia Wasiak, Natalia Kotacka, Paula Gontarek, Tomasz Matczak, Witold Warzywoda
Portugalia: Adriana Almeida, Fernando Quintas, Giulia Paz, Helena Lerfeldt, Henrique Netto, João Castro Silva, João Sobreira, Maria Albergaria, Paulo Lourenço, Pedro Matos Fortuna, Rui Pedro dos Reis, Baeta Luis, Sabrina Carreira, Sílvia Ferreira
Główny koordynator: Jose Quaresma
Kuratorka z ramienia ASP w Łodzi: dr hab. Alicja Habisiak Matczak, prof. uczelni
Poprzednie edycje:
Wystawa „Łódź w Warszawie. Rysunek” prezentuje prace studentek i studentów Katedry Rysunku Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. To spotkanie dwóch środowisk artystycznych – łódzkiego i warszawskiego – oraz wymiana doświadczeń pomiędzy uczelniami i samymi studentami, którzy nieustannie poszerzają granice rysunku.
Galeria Sztuki Współczesnej we Włocławku prezentuje wystawę z okazji 65-lecia Pracowni Drobnych Form, z której wyewoluował Instytut Biżuterii łódzkiej ASP. Ekspozycja zestawia archiwalne prace studenckie powstałe pod kierunkiem założycielki pracowni Heleny Kowalewicz-Wegner z aktualnymi projektami, ukazując rozwój najstarszego ośrodka kształcącego projektantów biżuterii w Polsce.
W Galerii GEDOK w Stuttgarcie w Niemczech 30 października 2025 r. otworzyła się międzynarodowa wystawa „Connecting Threads: Lodz – Stuttgart”, w której udział wzięło dwoje twórców związanych z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi: dr hab. Izabela Wyrwa, prof. uczelni oraz prof. Włodzimierz Cygan, a także artystki z Niemiec: Nicole Walger oraz Ina Schneider.