Katedra Wzornictwa

2
  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 460.7 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 780.76 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 348.22 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 575.37 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 375.93 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 369.15 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 804.73 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 352.06 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 472.96 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 425.13 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 467.64 KB

Typ studiów: stacjonarne II stopnia

Sala: 135

Forma prowadzenia zajęć: korekty, wykłady, rozmowy projektowe, wykłady zaproszonych gości, ćwiczenia projektowe

Charakterystyka pracowni:

Pracownia Projektowania Systemów Wzorniczych jest najstarszą pracownią Instytutu Wzornictwa działającą nieprzerwanie od początku istnienia tej jednostki. Powołał ją do życia i przez lata prowadził prof. Jerzy Derkowski, pomysłodawca i pierwszy dyrektor Instytutu. Miałem możliwość studiowania w Pracowni Projektowania Systemów Wzorniczych, potem byłem asystentem Profesora, a od ponad dwóch dekad kieruje nią samodzielnie. Zmiany, które dokonały się w świecie na przestrzeni tego czasu, przewartościowały niemalże wszystkie obszary życia, miały także istotny wpływ na proces kształcenia projektantów. Warunki determinujące projektowanie wzornicze, kreujące potrzeby, wytyczające jego cele i zadania, generują nowe metody i narzędzia pracy, a wzrost znaczenia designu rodzi pytanie o większą świadomość i odpowiedzialność projektantów. Wobec tych i wielu innych wyzwań, przed którymi stanęło wzornictwo, konieczne stało się nowe podejście do kształcenia projektantów, zmianie uległy założenia programowe i inne aspekty nauczania. A jednak istotny sens pracy dydaktycznej pozostaje ciągle taki sam, kolejne pokolenia młodych ludzi w prowadzonej przeze mnie Pracowni Projektowania Systemów Wzorniczych uczą się tego, co w tej profesji jest najważniejsze, uczą się empatii, umiejętności rozpoznawania ludzkich potrzeb, analizowania zagadnień, często bardzo trudnych, związanych z niepełnosprawnością, odmiennością czy wykluczeniem społecznym, rozwiązują zadania o złożonej problematyce zlecane przez firmy poszukujące nowych możliwości. Tak wytyczone cele projektowe realizowane są w procesie kreowania nowych form produktów, podczas którego studenci zdobywają wiedzę o technologii, produkcji, uczą się, czym jest projektowanie odpowiedzialne i świadome oddziaływanie na środowisko. W prowadzonej przeze mnie pracowni szczególny nacisk kładziony jest na motywowanie studentów do kreatywności wyzwalanej dzięki różnym metodom aktywizacji twórczej i intelektualnej. Służy temu realizowana od wielu lat autorska metoda kształcenia polegająca na tworzeniu grup twórczych. Studenci zawiązują je na pierwszych zajęciach, następnie formułują manifesty i zgodnie z nimi pracują przez cały semestr, opracowują projekty, które następnie prezentowane są na wystawie kończącej dydaktyczny eksperyment.

Jako aktywny i doświadczony projektant z ponad 100 realizacjami wdrożonymi do produkcji, wiem, że procedur można się nauczyć, lecz nie twórczych, ciekawych rozwiązań, temu służy efektywne kształcenie studentów.

I rok studiów magisterskich

  • Projektowanie systemów wzorniczych 1 semestr
  • Projektowanie systemów wzorniczych 2 semestr

II rok studiów magisterskich

  • Projektowanie systemów wzorniczych 3 semestr
  • Proseminarium dyplomowe pracy magisterskiej projektowej - Projektowanie systemów wzorniczych
  • Seminarium dyplomowe pracy magisterskiej projektowej - Projektowanie systemów wzorniczych
do góry