Instytut Grafiki Artystycznej

2

Sekretariat Instytutu Grafiki Artystycznej

pokój 201
piętro II, pawilon B
ul. Wojska Polskiego 121

mgr Beata Marcyjanik-Patura

42 254 75 30

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 754.44 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 1170.14 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 811.64 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 1841.8 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 795.9 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 1450.39 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 811.67 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 995.34 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 944.76 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 282.71 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 397.96 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 2411.93 KB

Typ studiów:

jednolite studia magisterskie

Nr sali:

207

202

Charakterystyka:

Krótka historia Pracowni

Pracownia Technik Wklęsłodrukowych istnieje w strukturze Katedry Grafiki Warsztatowej od 1971 roku, czyli od powołania do życia Wydziału Grafiki. Pracownia przez długie lata funkcjonowała pod nazwą Pracowni Technik Metalowych. Oficjalna zmiana nazwy nastąpiła w 2012 roku. Pierwszym kierownikiem był prof. Leszek Rózga (od 1971 do 1994 roku). Następnie w latach 1994 - 1998 Pracownią kierował prof. Andrzej Bobola Kabała. W latach 1998 - 2016 Pracownię prowadził prof. Krzysztof Wawrzyniak przy współpracy z dr hab. Alicją Habisiak Matczak. Od października 2016 roku kierownikiem Pracowni jest dr hab. Alicja Habisiak Matczak.

Charakterystyka i program Pracowni

Pracownia Technik Wklęsłodrukowych jest pracownią specjalizacyjną, dyplomująca w zakresie grafiki artystycznej. Pracownia jest otwarta dla utalentowanych, aktywnych, obdarzonych twórczą inwencją studentów ze wszystkich wydziałów Akademii. Pracownia udostępnia również swoje warsztaty i służy pomocą dydaktyczną studentom krajowym i zagranicznym odwiedzającym naszą uczelnię w ramach różnych programów naukowej wymiany. Wykładowcy i studenci uczestniczą w międzynarodowych projektach artystycznych, wystawach i sympozjach.

Program pracowni wyrasta z tradycji łódzkiej szkoły grafiki. W zależności od potrzeb wynikających z zainteresowań studentów jest modyfikowany i aktualizowany. Celem kształcenia studentów w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych jest: profesjonalne opanowanie warsztatu graficznego właściwego dla druku wklęsłego, rozwijanie kreatywności, rozbudzanie inwencji i wyobraźni, przygotowanie studentów do przyszłej samodzielnej pracy artystycznej.

Studenci w trakcie odbywanych zajęć poznają i doskonalą tradycyjne techniki druku wklęsłego, takie jak: sucha igła, miedzioryt, mezzotinta, kolografia i techniki trawione, takie jak akwaforta, akwatinta, odprysk, miękki werniks. Mają oni możliwość odkrywania i poznawania technik, które są rzadziej stosowane w dziedzinie druku wklęsłego, takie jak akwatinta solna, lawowana, czy akwatinta piaskowa. Dzięki prowadzonym przez wykładowców badaniom m. in. nad zastosowaniem blach żelaznych w druku wklęsłym, studenci poznają także techniki ferrotinty i ferroforty. Prowadzone są także eksperymenty z technikami wykorzystującymi emulsje światłoczułe, oraz z technikami przedruku anastatycznego. Rozwijane są też badania nad zastosowaniem metod graficznych zaliczanych do popularnego na świecie nurtu „non toxic”. Istotnym uzupełnieniem programu Pracowni jest działalność Koła Naukowego „Eksperymentarium”, które prowadzi własne warsztaty oraz zaprasza wybitnych specjalistów z Polski i z zagranicy do prezentacji nowatorskich rozwiązań technologicznych. Studenci są zachęcani do prowadzenia własnych doświadczeń i twórczego łączenia technik. Mają swobodę w doborze materiałów służących za matryce wklęsłodrukowe - oprócz tradycyjnej blachy miedzianej i cynkowej stosowane jest pleksi, aluminium, blacha żelazna i różnorodne niekonwencjonalne matryce kolograficzne. Możliwe jest też włączanie innych technik graficznych w proces powstawania ostatecznej odbitki. Punktem wyjścia do grafik jest rysunek, obraz lub projekt wykonany cyfrowo. Powstają także grafiki kreowane alla prima, bezpośrednio na matrycy. Tematyka i stylistyka prac jest różnorodna, odpowiada różnym postawom artystycznym studentów. Istotnym elementem edukacji jest doskonalenie formy powstających prac poprzez analizę kompozycji i adekwatny dobór środków graficznych. Dobrze opanowany warsztat ma być narzędziem do tworzenia interesujących, oryginalnych i poruszających obrazów. Realizowane są prace monochromatyczne, barwne oraz barwione ręcznie. Profesjonalny warsztat pracowni umożliwia realizację prac w różnej skali – od miniatur po grafiki wielkoformatowe. Obok grafik w tradycyjnej formie powstają także książki artystyczne, instalacje z wykorzystaniem odbitek i matryc, a także prace o charakterze hybrydowym.

Warsztat graficzny mieści się w przestronnych salach 207 i 202 na drugim piętrze budynku głównego ASP. Dzięki prowadzonym przez wykładowców badaniom naukowym, Pracownia wyposażona jest w dwa profesjonalne dygestoria zaprojektowane do bezpiecznego trawienia blach w wielu roztworach chemicznych.

Wystawy, sympozja i warsztaty graficzne

Studenci zachęcani są do organizowania wystaw zbiorowych i indywidualnych, prowadzenia zajęć edukacyjnych dla młodzieży oraz do udziału w konkursach graficznych. Aktywnie uczestniczą w organizowaniu wystaw w działającej przy Pracowni Galerii Grafiki Studenckiej „Pomiędzy”.

Studenci Pracowni są dostrzegani na konkursach graficznych krajowych i międzynarodowych, a także osiągają bardzo dobre wyniki w Konkursie im. Władysława Strzemińskiego organizowanego dla studentów Akademii oraz w Konkursie na Małą Formę Graficzną, organizowanym przez galerię Amcor w Łodzi.

Nawiązana w 2003 roku współpraca z Międzynarodowym Centrum Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino trwa nieprzerwanie do dzisiaj. Pracownia organizuje dla swoich najlepszych studentów sympozja i warsztaty graficzne w Międzynarodowym Centrum Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino.

Od 2013 roku wykładowcy i studenci uczestniczą w Międzynarodowym Projekcie koordynowanym przez prof. Jose Quaresma z Uniwersytetu w Lizbonie, który polega na realizacji grafik na wybrany w danym roku temat inspirowany dziełami literackimi oraz organizacji wystaw w kilku ośrodkach akademickich w Europie, Brazylii, czy Nowej Zelandii. Wszystkim wystawom towarzyszą katalogi oraz międzynarodowe konferencje graficzne

O Kole Naukowym "Eksperymentarium"

do góry