Wydarzenia

2
  • miniatura
    Filename: Wimmer okładka1-1.jpg
    Size: 33.04 KB
  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 753.83 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 812.6 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 773.32 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 724.14 KB

Prezentujemy nową publikację "Marian Wimmer. Przestrzeń jako tworzywo sztuki", wydaną przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w ramach działań horyzontalnych, której redaktorami są Aleksandra Sumorok i Tomasz Załuski.

Wydawnictwo ma na celu upowszechnienie spuścizny intelektualnej Mariana Wimmera i stanowi wynik badań nad jego działalnością teoretyczną, artystyczną i pedagogiczno-organizacyjną.

Marian Bernard Wimmer (1897–1970) – architekt, artysta, pedagog, organizator szkolnictwa artystycznego, teoretyk sztuki i architektury. Był absolwentem Politechniki Lwowskiej, w okresie międzywojennym projektował modernistyczne wille i schroniska na Podhalu oraz pracował jako nauczyciel, a później dyrektor Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem. W czasie II wojny światowej kierował stworzonym przez siebie Wydziałem Dekoracji Wnętrza w lwowskim Instytucie Sztuk Plastycznych. Po wojnie przeniósł się do Łodzi, gdzie zorganizował od podstaw Wyższą Szkołę Filmową, a także współtworzył strukturę i program nowo powstałej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, z którą związał się na stałe jako wykładowca. W drugiej połowie lat 50. skupił się na działalności teoretycznej.

Jego głównym przedsięwzięciem pisarskim stała się książka Przestrzeń jako tworzywo sztuki (ok. 1958–1968), szeroko zakrojona synteza ewolucjonistyczno-humanistyczna, w której poszczególne dziedziny twórcze – od literatury i dramatu teatralnego przez film, malarstwo i rzeźbę aż po architekturę i urbanistykę – były rozpatrywane w swej specjalnej specyfice. Rozprawa, niepublikowana za życia autora i praktycznie nieznana, ukazuje się tutaj po raz pierwszy. Oprócz niej niniejszy tom zawiera szereg innych tekstów i opracowań koncepcyjnych Wimmera z późnych lat 50., 60. i początku 70. Towarzyszą im analizy współczesnych badaczek i badaczy, którzy rekonstruują bogatą biografię zawodową autora i proponują możliwe tropy interpretacyjne jego refleksji teoretycznej, ukazując jej odniesienia ideowe oraz tło historyczne. Dokonują przy tym rewizji istniejących narracji i wypełniają luki w historii.

"Nie mam wątpliwości, że publikacja pism Mariana Wimmera w znaczący sposób przyczyni się do poszerzenia stanu badań nie tylko nad historią Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Filmowej w Łodzi, ale przede wszystkim nad dziejami polskiej teorii sztuk wizualnych i architektury".

Fragment recenzji naukowej dr hab. Gabrieli Świtek

do góry