Inne wystawy

2

Dobiega końca dziewiąta edycja projektu, w ramach którego co roku organizowany jest cykl międzynarodowych wystaw grafiki. Tegoroczną odsłonę pt. „Chiado, Carmo, Paris. Dordio Gomes and the painting’s bifurcations. Arts in the Public Sphere” („Chiado, Carmo, Paryż. Dordio Gomes i malarskie rozdroża. Sztuka w przestrzeni publicznej”) otworzył wernisaż wystawy w Lizbonie w styczniu tego roku, a zwieńczeniem tegorocznych działań będzie wystawa w Galerii Aula Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, która otworzy się 5 grudnia 2023 r. o godz. 14.00.

Wystawa gościła w trzech prestiżowych ośrodkach kulturalnych: w Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej, na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Lizbonie oraz w Muzeum Archeologicznym Carmo. W wystawie uczestniczyli studenci i wykładowcy z uczelni artystycznych z Portugalii, Włoch, Polski, Brazylii i Hiszpanii.

Jest to dziewiąta edycja projektu, w którym łódzka uczelnia uczestniczy od 2013 roku. Głównym koordynatorem jest prof. Jose Quaresma z Uniwersytetu w Lizbonie, kuratorką ze strony polskiej jest dr hab. Alicja Habisiak-Matczak, prof. uczelni.

Tematem roboczym projektu Chiado Paris 2023 jest związek między malarstwem Cézanne'a i artystycznymi rozwiązaniami stosowanymi w kubizmie i neokubizmie w Polsce, Portugalii, Brazylii, Hiszpanii i we Włoszech. Źródłem inspiracji dla projektu stała się twórczość malarza Dordio Gomesa, artysty silnie związanego z Chiado, który udał się do Paryża i tworzył tam  około 1923 roku. Kuratorzy projektu z Polski, Włoch, Brazylii i Hiszpanii (Alicja Habisiak-Matczak, Evgeniya Hristova, Juan Carlos i Orlando Farya) mieli zadanie wybrania dzieła XX-wiecznego artysty tworzącego w ich kraju w podobnym okresie i stylu zbliżonym do Dordio Gomesa, odwołujące się do Cézanne’a i neokubizmu. Jeśli to możliwe, wybrane źródło inspiracji powinno podkreślać artystyczny związek pomiędzy danym krajem a Francją.

Dziełem wybranym dla polskich uczestników projektu jest obraz Leona Chwistka „Szermierka” z 1919 roku. Więcej o obrazie można przeczytać na profilu culture.pl. Każdy z uczestników zrealizował nakład siedmiu grafik, które zostały rozesłane do uczestniczących w projekcie instytucji i zostaną włączone do kolekcji tych ośrodków po kolejnych wystawach.

W porozumieniu z dyrektorami muzeów i instytucji kultury dotychczas zaplanowano siedem wystaw w Portugalii, Hiszpanii, Francji, we Włoszech i w Polsce:

I) 23 lutego – 20 kwietnia 2023, Lizbona: Muzeum Archeologiczne Carmo, Narodowe Muzeum Sztuki Współczesnej oraz Wydział Sztuk Pięknych w Lizbonie (Portugalia)
II) 10 marca – 30 kwietnia 2023, Musue Nacional Soares dos Reis w Porto (Portugalia)
III) 4 maja – 31 maja 2023, Casa de Portugal, Paryż (Francja)
IV) 7 czerwca – 30 września 2023, Centro de Investigação dos Tapetes de Arraiolos, Arraiolos (Portugalia)
V) 11 – 31 maja 2023, Auditorio Manuel de Falla, Granada (Hiszpania)
VI) 7 listopada – 20 grudnia 2023, Akademia Sztuk Pięknych w Bolonii (Włochy)
VII) 5-31 grudnia 2023, Akademia Sztuk Pieknych w Łodzi (Polska)

Uczestnicy wystaw z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi to wykładowcy i studenci z Pracowni Technik Wklęsłodrukowych i Pracowni Technik Litograficznych na Wydziale Sztuk Pięknych.

Studenci:

  • Kinga Cesarz
  • Julia Grygorczyk
  • Julia Klimek
  • Julia Latko
  • Estera Lipman
  • Karolina Żelaznowska

Wykładowcy:

  • Oskar Gorzkiewicz
  • Alicja Habisiak-Matczak
  • Tomasz Matczak
  • Witold Warzywoda

Projektowi towarzysz katalog współwydawany przez Uniwersytet w Lizbonie i Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi, w którym znajdują się: wstęp Rektora ASP w Łodzi dr. Przemysława Wachowskiego, reprodukcje prac uczestników oraz ich biogramy w języku angielskim, a także tekst dr hab. Alicji Habisiak-Matczak zatytułowany „Wielość rzeczywistości – inspiracje obrazem Leona Chwistka „Szermierka”. Formizm i strefizm jako polskie nurty awangardowe” (w wersji polskiej i angielskiej).

Ważnym elementem międzynarodowego przedsięwzięcia jest cykl konferencji, na których zaproszeni wykładowcy zaprezentują swoje referaty, oscylujące wokół głównego tematu (szczegóły w załączonym programie):

Program

do góry