Inne wystawy

0
  • miniatura
    Filename: miniatura.jpg
    Size: 53.6 KB

W Muzeum Miasta Łodzi do 31 grudnia 2022 r. oglądać można wystawę „RM. Roman Modzelewski. Sen o Łodzi”. To główne wydarzenie w ramach Roku Romana Modzelewskiego obchodzonego z okazji 110. rocznicy urodzin i 25. rocznicy śmierci projektanta – łódzkiego artysty, ikony polskiego i światowego wzornictwa, wieloletniego pedagoga Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i jej rektora w latach 1952–1963.

Głównym założeniem wystawy jest pokazanie roli Romana Modzelewskiego w kontynuowaniu tradycji wizjonerskich koncepcji Władysława Strzemińskiego – starań o zachowanie jego spuścizny w zakresie uniwersalnego kształcenia przyszłych artystów i projektantów oraz wkładu w rozwój polskiej sztuki użytkowej.

Wizualnym wyznacznikiem wystawy jest oś czasu wyznaczająca etapy życia i twórczości Romana Modzelewskiego jako: pedagoga, malarza, rzeźbiarza, projektanta (mebli, łodzi, wyrobów z metaloplastyki) oraz inicjatora działań na rzecz miasta, m.in. koordynatora odbudowy Starego Rynku w Łodzi, a także autora detali architektonicznych w Mauzoleum na Radogoszczu. „Sen o Łodzi” to zatem wyrażenie wieloznaczne, odnoszące się zarówno do miasta, w którym Roman Modzelewski mieszkał i projektował, jak i nowatorskich jachtów, które tworzył.

Wystawa podzielona jest na strefy biograficzne i strefy dydaktyczne twórcy (Roman Modzelewski), a także etapy rozwoju projektowania użytkowego (RM), a wyodrębnić w ramach niej można siedem części:
„W drodze do Łodzi. 1912–1945”,
„Walka o program i uczelnię. Heroiczny okres ASP”,
„Słońce i Żagle. W poszukiwaniu formy i nowych materiałów”,
„Wizjonerskie eksperymenty. Roman Modzelewski w kulturze masowej”,
„Spełnione i niespełnione marzenia RM”,
„Czas dla Łodzi”,
„Światowy powrót ikony designu”.

Oryginalne obiekty – malarstwo, rzeźba, projekty mebli, jachtów, przestrzeni publicznej miasta, drobne wyroby sztuki użytkowej – zestawione są z tekstami wystawowymi, reprintami dokumentów, fragmentami tekstów napisanych przez współpracowników Romana Modzelewskiego, artystów i historyków sztuki, a także z grafiką wystawową, z fotografiami z epoki oraz z architekturą scenografii wystawienniczej, wykonaną na potrzeby wystawy.

Na wystawie prezentowane są obiekty pochodzące ze zbiorów Muzeum Miasta Łodzi, Miejskiej Galerii Sztuki, archiwów prywatnych (m.in. należących do żony artysty – Pani Wery Modzelewskiej) oraz Fundacji im. Romana Modzelewskiego.

Łącznie na wystawie można oglądać około 100 obiektów, w tym muzealną kolekcję dziesięciu obrazów, reliefów i rzeźb z najbardziej twórczego okresu artysty. Najstarsze prace, inspirowane „kapizmem-koloryzmem”, pochodzą z połowy lat 40. XX wieku (z okresu przybycia do Łodzi i początków pracy dydaktycznej w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, obecnie Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi). Dzieła powstałe po 1946 roku (po ważnym dla artysty i jego późniejszej twórczości plenerze malarskim w Nowej Rudzie) charakteryzuje zmiana stylistyki i formy oraz nawiązanie do idei Władysława Strzemińskiego. Późniejsze prace z lat 50., 70. i 80. XX wieku łączą doświadczenia z zakresu malarstwa, rzeźby i nowych technologii, wykorzystywanych przez projektanta przy realizacji jest słynnych projektów mebli i jachtów.

Ważnym elementem zamykającym ścieżkę zwiedzania jest „studium przypadku” przygotowane przez polską firmę Vzor, która w oparciu o misję odkrywania, wskrzeszania i udostępniania publiczności ikon wzornictwa przemysłowego pochodzących z Europy Środkowo-Wschodniej, wprowadziła na rynek słynny fotel RM58 projektu prof. Romana Modzelewskiego.

do góry