Wydarzenia

2

Już 23 września 2023 o godz. 18.00 podczas finisażu wystawy „Tak pracuje tkanina” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi odbędzie się performens „Pleasure of Items” w wykonaniu Kolektywu Pełnia.

Kolektyw tworzą cztery artystki multidyscyplinarne młodego pokolenia: Aleksandra Chciuk – założycielka i prowadząca Pracownię Audiosfery w Instytucie Fotografii i Multimediów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, a także studentki malarstwa – Joanna Dreczka i Alicja Pangowska oraz studentka fotografii i multimediów – Natalia Kędzierska.

Artystki tworzą zespół artystyczny poszukujący nowej soundartowej formy wyrazu. Kolektyw łączy sztuki wizualne (malarstwo, animacja poklatkowa, wideo) z technologiami i rozszerzonymi technikami wykonawczymi, stosowanymi dzisiaj w muzyce współczesnej czy szeroko rozumianej muzyce nowej.

„W zawiłej sieci nachodzących na siebie i miksujących się pól dźwiękowych wyróżniłyśmy skale trzech przestrzeni dźwiękowych generowanych przez człowieka. Przedmioty codziennego użytku zanim trafią do naszych rąk przechodzą przez złożone procesy produkcyjne, a potem utylizacyjne. Te wszystkie zabiegi nie są obojętne względem budowanej przez nas audiosfery. Użytkując te przedmioty w intymnych przestrzeniach, także współtworzymy część sfery audialnej.
Jakie jest środowisko dźwiękowe tworzone jednostkowo, a jakie jest to tworzone w zespole? Jaki rodzaj przestrzeni dźwiękowej buduje człowiek w kontakcie z maszyną? I wreszcie – jakie jest brzmienie organicznej wymiany systemów dźwiękowych w perspektywie globalnej?

W «Pleasure of Items» warstwę dźwiękową budujemy na kilku poziomach. Są to nagrania field recordingowe z działających obecnie łódzkich fabryk. Pojawią się także brzmienia z przeszłości jak samoistnie synchronizujące się potężne stukoty generowane przez maszyny tkackie w Białej Fabryce. Są to te same maszyny, na których włókniarki pracowały sto lat temu. Do wygenerowania konkretnych efektów dźwiękowych używamy przedmiotów codziennego użytku, także tkanin oblekających nasze ciała. Jak brzmi ścieranie się struktury materiału z powierzchnią ciała i mieszkami naszych włosów? Jak tkanina pracuje na naszym ciele? Interesuje nas skala mikro, która w ostatecznym rozrachunku jest komóreczką – reprezentantką naszego świata słyszalnego”.

Aleksandra Chciuk

W procesie twórczym Kolektywu Pełnia niezwykle ważna jest metodyka pracy. Od idei, przez eksplorację i łączenie ze sobą wybranych środków – po dostrojenie efektu do konkretnej przestrzeni. Podstawowe narzędzia to materiały field recordingowe, wideo, rysunek, a w ostatnim czasie głos. W naszej praktyce nastąpił także subtelny zwrot ku choreografii. Punktem wyjścia w podejmowanych problemach jest myśl Schaefferowska, w tym traktowanie przedmiotów na równi z instrumentami oraz myślenie o pejzażu dźwiękowym jako globalnej kompozycji, wyabstrahowanie z niej szczególnych wątków i szukanie wzajemnych wpływów i zależności między nimi (jak w przypadku „Pleasure of Items”).

W czasie niespełna dwuletniej praktyki artystycznej, Kolektyw występował podczas międzynarodowych festiwali sztuki i muzyki współczesnej, takich jak: 21. Fotofestiwal (audiowizualny projekt „Minus Jeden”), festiwal Musica Privata (multimedialny performance „Ślimaki a gałki. Obserwacje_Rejestracje_Przetworzenia”) czy (Dis)Connect Media Art Festival („Pleasure of Items”).

do góry