Inne wystawy

1
  • miniatura
    Filename: miniaturka.jpg
    Size: 74.53 KB
  • plakat
    Filename: plakat_Imagine_that_net.jpg
    Size: 239.27 KB

W dniach 12 maja - 6 czerwca 2022 r. w foyer budynku sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Żubardzka 2A) oglądać można wystawę „Imagine that...”, prezentującą postawy artystyczno-projektowe studentów i pedagogów Instytutu Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz oraz Instytutu Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. 

Ekspozycja towarzyszy XXXIII Sesji Konferencji Regionalnej ONZ do spraw Wyżywienia i Rolnictwa dla Europy w 2022 r.

Chłodna przestrzeń foyer stała się dobrym pretekstem do zbudowania dynamicznej narracji, której nośnikiem jest miękkie i zmysłowe medium, zmieniające akustykę wnętrza. Tkanina i ubiór są obecne w naszym życiu najczęściej w kontekście ciała, zaś kontekst wystawienniczy wykorzystuje bliskość oswojonych przedmiotów do przekazania istotnych treści. Wiele snuje się już opowieści o nadmiarze przedmiotów i nadmiarze śmieci, grzechach kapitalizmu i widocznym końcu świata, jaki znamy. Czy zatem jesteśmy w stanie wyobrazić sobie lepszą przyszłość? I czy za wyobraźnią pójdą konkretne działania? Odpowiedź jest obowiązkiem każdej i każdego z nas.

Kuratorki wystawy: dr Dominika Krogulska-Czekalska, dr Dorota Salska

Uczestnicy wystawy:

Instytut Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz

  1. Kamila Lewandowska, „Bees love blue”
  2. Kacper Witkowski, „Niepokojące wizje przyszłości”
  3. Zuzanna Wójcik, “Textiles for wellbeing”

Instytut Ubioru

  1. Alicja Tkaczyk, kolekcja „Compassio”
  2. Rafał Klacza, kolekcja „Underwater Riots”

Kacper Witkowski w swoich tkaninach drukowanych przedstawia „Niepokojące wizje przyszłości”, zaś Kamila Lewandowska proponuje ogromny koc piknikowy przywołujący syntetyczny obraz łąki w kolorach najatrakcyjniejszych dla zapylaczy - „Bees love blue”. Obie prace mają wywołać refleksje, a czytać można je na różne sposoby.

Zuzanna Wójcik w swojej pozbawionej motywów tkaninie zwraca uwagę na kojący aspekt haptyczności w projektach mających wpływać na samopoczucie i kondycję człowieka - jego ogólny dobrostan (ang. wellbeing).

Kolekcja „Compassio” Alicji Tkaczyk to alegoria katastrofy ekologicznej i opowieść o współodczuwaniu z naturą. O brutalnym rodzaju przebrania, jaki człowiek funduje naturze. Autorka w swoich projektach wykorzystuje autorskie techniki, stosując jako materiał papierki po batonikach, woreczki po ryżu czy innego rodzaju odpady. Prawie wszystkie użyte materiały są z odzysku - nici i przędze są resztkami poprodukcyjnymi. Kolekcja „Compassio” wynika z kontestacji tego, co dzieje się wokół ekologicznych tematów; daje wyraz sprzeciwu wobec postępującej degradacji środowiska naturalnego, wspierając zarazem walkę o ochronę środowiska.

Rafał Klacza poprzez swoje działania projektowe zwraca uwagę na zagrożenia wobec natury, która słabnie, gdy na jej teren wkracza człowiek i próbuje ją sobie podporządkować, nie zważając na jej prawa. Ptaki umazane w ropie są dla autora niczym młodzi buntownicy w swoich czarnych skórach, a ostre ćwieki utożsamia z kolcami jeżowców. Inspiracji poszukuje w subkulturze punku, wyrażającej sprzeciw wobec władzy i instytucjonalizacji życia. W realizacjach wykorzystuje autorskie tkaniny, łączy druk, malarstwo na ekoskórze, naszywanie, patchwork, opalanie i doklejanie. Tkaniny pozyskuje z odpadów produkcyjnych i tzw. stoków. Kolekcja „Underwater Riots” to bunt wobec naszego destrukcyjnego wpływu na środowisko.

do góry