Inne wystawy

1
  • miniatura
    Filename: miniaturka.jpg
    Size: 106.02 KB
  • plakat
    Filename: plakat kopia.jpg
    Size: 499.29 KB

Serdecznie zapraszamy na wystawę prac uczestników pięciu edycji Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystycznej (PATA) – 2013-2017 pt. „PATA = Printmaking And Textile Art”. Wernisaż odbędzie się 6 kwietnia o godzinie 17.00 w Galerii ASP Piotrkowska 68. Wystawa czynna będzie do 19.04.2018 roku. 

Na wystawie można będzie obejrzeć grafiki w różnorodnych technikach, od linorytów, poprzez akwaforty, akwatinty, kolagrafię aż po sitodruki i techniki eksperymentalne. Będą też książki artystyczne wykonane we współpracy z Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi oraz z Centrum KAUS w Urbino. Można będzie także zobaczyć miniatury tkackie, innowacyjne obiekty do wnętrz oraz tkaniny drukowane. Prezentowane będą także prace z zakresu projektowania graficznego oraz komiksu i szeroko pojętego concept art’u. Prezentacja multimedialna pokazuje przykłady instalacji i rzeźb zrealizowanych przez uczestników kursów.

Na wystawie pokazane są również zdjęcia z wszystkich edycji kursów ilustrujące wyjątkową atmosferę twórczej wymiany doświadczeń panującą podczas dwutygodniowego pobytu uczestników w Łodzi. Prezentowany będzie także film pt. „PATA” autorstwa Jakuba Łącznego, asystenta i doktoranta łódzkiej Akademii, zrealizowany podczas Letnich kursów w 2016 roku. 

Międzynarodowe Letnie Kursy PATA organizowane są od 2013 roku przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi we współpracy z Międzynarodowym Centrum Sztuki KAUS w Urbino. Hasło przewodnie kursów to: „Od tradycji po innowację”.

W ciągu pięciu dotychczasowych edycji kursy przyciągnęły do Łodzi 227 artystów z 41 krajów świata. Wielu z nich uczestniczyło w kursach kilkukrotnie. Łódzkie kursy już od pierwszej edycji zyskały międzynarodowy prestiż, a ASP w Łodzi stało się jednym z głównych centrów edukacji letniej w Europie i na świecie

Inicjatorami i koordynatorami przedsięwzięcia są dr hab. Alicja Habisiak-Matczak, Kierownik Pracowni Technik Wklęsłodrukowych w łódzkiej Akademii oraz Giuliano Santini, Prezydent Międzynarodowego Centrum Sztuki Kaus w Urbino.

Podczas pięciu edycji kursy poprowadzili wykładowcy łódzkiej uczelni, jak i zaproszeni wykładowcy zagraniczni: Prof. Yuji Kobayashi z Tama Art University w Tokio (2013), Prof. Wendy Weiss, University of Nebraska, Lincoln oraz Prof. Jose Manuel Guillen Ramon z Politechniki w Walencji (2014), Prof. Kestutis Vasiliunas z Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie oraz Michael Brennand Wood z University of Wolverhampton (2015), Prof. Alicia Candiani, Założycielka i Dyrektor Proyecto’ Ace workshop z Buenos Aires (2016) oraz Renata Papista, z Akademii Sztuk Pięknych w Sarajewie (2017). Polskim zaproszonym gościem była w 2017 roku Daniela Krystyna Jałkiewicz, artystka z kręgu tkaniny artystycznej i rzeźby.

Każdego roku na przełomie lipca i sierpnia kursy odbywały się w dwóch dwutygodniowych sesjach. Każda z nich zwieńczona jest interdyscyplinarnymi wystawami prac uczestników (FINAL SHOW) w galeriach ASP. Kursom towarzyszą wydarzenia otwarte dla szerokiej publiczności jak wykłady, seminaria i wystawy. Każdy z zaproszonych wykładowców zagranicznych prezentował w Łodzi swoje prace podczas wystaw w Akademii, prowadzili też otwarte wykłady. Już teraz zapraszamy na edycję PATA 2018! Więcej na stronie www.patanetwork.org oraz na facebook: Summer-Courses-PATA

Wystawa wpisana jest w program Festiwalu Nauki, Techniki i Stuki 2018.

W latach 2013-2017 kursy poprowadzili wykładowcy Akademii:

dr hab. Łukasz Chmielewski, Kierownik Pracowni Projektowania Krojów Pism i Kaligrafii

Prof. Krystyna Czajkowska, Kierownik Pracowni Druku na Tkaninie

Prof. Sławomir Ćwiek, Kierownik Pracowni Technik Łączonych

Prof. Dariusz Kaca - Kierownik Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej

Prof. Gabriel Kołat, Kierownik Pracowni Ilustracji, Komiksu i Pre-produkcji Gier i Filmów

Prof. Sławomir Kosmynka, Kierownik Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej

Prof. Ewa Latkowska - Żychska - Kierownik Pracowni Papieru

Prof. Zygmunt Łukasiewicz - instruktor w Katedrze Tkaniny

Dr Tomasz Matczak, adiunkt w Pracowni Technik Litograficznych

Prof. Jolanta Rudzka Habisiak - Kierownik Pracowni Innowacyjnego Obiektu do Wnętrza, Dywanu i Gobelinu

Prof. Witold Warzywoda - Kierownik Pracowni Technik Litograficznych

Prof. Krzysztof Wawrzyniak - Kierownik Pracowni Technik Wklęsłodrukowych


POSZUKIWACZE PIĘKNA

Miasto Łódź, od pięciu lat, latem, niemal nieświadomie, staje się ‘unicum’ na arenie międzynarodowej: artyści ze wszystkich stron świata wyznaczają sobie tu miejsce spotkania, by uczestniczyć w Letnich Międzynarodowych Kursach Grafiki i Tkaniny Artystycznej PATA, najważniejszej letniej szkole w Europie i nie tylko. 

Dlaczego 227 osób, pochodzących z 41 krajów ze wszystkich kontynentów przyjeżdża do Łodzi, by uczęszczać na Międzynarodowe Letnie Kursy PATA w znakomitych pracowniach Akademii? 

Są to kobiety i mężczyźni różnego wieku (w większości młodzi) i reprezentujący różne kultury, wszyscy z zainteresowaniami artystycznymi. Ryzyko pokazania się, wychodzenie z siebie, włączenie się w grę, założenie powodzenia, konfrontowanie się, uczenie się, nauczanie, zaskakiwanie, oczekiwanie, nadzieja – to wszystko słowa użyteczne, by zdefiniować stan ducha osoby uczestniczącej w kursach.

Ciekawość i estyma dla polskiej kultury artystycznej, możliwość spotkania wykładowców i studentów o różnym pochodzeniu i potrzeba nauczenia się nowych rozwiązań technicznych i ekspresyjnych użytecznych we własnej pracy, to powody, które popychają każdego z nich, by skonsumować w Łodzi część zasłużonych letnich wakacji, stawiając czoła nieraz długim podróżom i poświęceniom natury ekonomicznej. 

Widzieć, jak poruszają się utrudzeni, ale z zadowoleniem na twarzy, we wnętrzach Akademii, przestrzeni edukacyjnej par excellence, to spektakl, jaki mogłem często podziwiać. Dla nas, którzy zechcieliśmy zorganizować kursy, jest to najpiękniejsza rekompensata, wraz z realizacją prac, które możemy zobaczyć na tej wystawie. 

Ileż kontaktów zostało nawiązanych pomiędzy kursantami i wykładowcami, które przetrwały w czasie i które zaowocowały wystawami, warsztatami w różnych częściach świata! Ile wiedzy nabytej od mistrzów i uczniów! Każdy zabrał do domu coś nowego i coś, co pozwoliło jemu lub jej rozwinąć własny język artystyczny. Jest to prawdziwa egzemplifikacja owej idei piękna, którą zawsze mamy z tyłu głowy w naszym działaniu, dlatego że możemy określić ich „Poszukiwaczami piękna”.

Jednak gromadzenie się w ten sposób ma także silne konotacje społeczne. Ludzkość to nie jest istota abstrakcyjna, ale to każdy z nas, dlatego każdy nasz gest, każdy nasz wybór jest częścią całości, która nazywa się ludzkością, a więc każde działanie przyczynia się albo do jej rozwoju albo do jej destrukcji. To dlatego nie jest banalnym, że ludzie, w czasie, gdy świat cierpi na różne typy przemocy, spotykają się w pokoju i w równowadze w tym mieście. 

Wszystkiemu temu sprzyja ogromna gościnność narodu polskiego, a w szczególności tego środkowoeuropejskiego miasta, które fascynuje swoim dziwnym i kontrastowym pięknem i które co roku przyjmuje nas z atencją zwróconą do każdego, co wzrusza po trochu nas wszystkich. 

Wartość gościnności jest nierozerwalnie związana z dobrą edukacją.

Ugoszczenie, uwaga skierowana na drugą osobę i własna ekspresja są elementami kluczowymi dla zrównoważonego rozwoju osobowości, nawet jeśli często w świadomości zbiorowej są to elementy rozdzielane.

Wystawione dzieła są przykładem intensywnej pracy, którą kursanci, podczas owych pierwszych pięciu lat, zrealizowali, ucząc się i konfrontując codziennie w ścisłym dialogu z wykładowcami o wielkim poziomie artystycznym i często również między sobą. W ten sposób wyłania się na wystawie pewna żywiołowość ekspresji i różnorodność języków zawdzięczana różnym wrażliwościom kulturowym, ale także odbytym spotkaniom.

Z pewnością nie jest przypadkiem, że kursy koncentrują się istotnie na technikach grafiki warsztatowej i na tkaninie artystycznej: te dziedziny sztuki stanowią część tradycji kulturalnej miasta i wielu artystów z Łodzi, jak i liczne miejscowe instytucje znani są na forum międzynarodowym na tych polach. 

Przez te lata starano się przekazać całą wiedzę techniczną, zdobytą podczas lat doświadczeń i równocześnie poszukiwać innowacji, które wynikały często ze spotkania z zagranicznymi wykładowcami i studentami, dzielącymi się swoją wiedzą i które zostały rozwinięte przez naszych wykładowców. 

Prawdziwy przypadek, być może jedynie pozornie, tkwi w fakcie, że dwie główne dyscypliny kursów związane są z powszechnym przeplataniem się: w grafice znaki przeplatają się i krzyżują tak, jak przeplatają się wątki i osnowy w sztuce włókna, ale jeszcze bardziej słowo „przeplot” definiuje w sposób wyczerpujący całą dynamikę obecną przez wszystkie edycje kursów pomiędzy uczestnikami, wykładowcami i współpracownikami wewnętrznymi i zewnętrznymi Akademii. W ten sposób z jednej strony przeploty znaków i włókien tworzą dzieła sztuki, z drugiej zaś przeplot spotkań, historii ludzi konstytuuje część tkanki społecznej, która nawet jeśli mała i krótkotrwała, często jest odporna na upływ czasu. Gdyby wystawione na tej wystawie prace mogły mówić, opisałyby nam nastroje ich autorów, używając prawdopodobnie tych samych terminów. 

Będąc pewnym, że wyrażam pragnienie wykładowców, kursantów i wszystkich, którzy współpracują przy realizacji kursów PATA, życzyłbym sobie, by Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, a w szczególności prawdziwa animatorka kursów – Alicja Habisiak-Matczak miały możliwość kontynuowania tego cudownego doświadczenia i żeby instytucje lokalne i ogólnopolskie miały coraz większą świadomość ważności naszej inicjatywy, która umieszcza miasto Łódź pomiędzy tymi najbardziej dynamicznymi i interesującymi w europejskiej panoramie artystycznej i edukacyjnej.

Giuliano Santini
Prezydent KAUS Urbino

facebook: Summer-Courses-PATA

do góry