Inne wystawy

Achromatyczny, poziomy prostokąt z różnorodnymi fragmentami budowli, zestawionymi wizualnie niczym kolaż. Oskar Gorzkiewicz - Urban Scenes. Experimental Intaglio\
2

Miło nam poinformować, że w dniach 2-23 grudnia br. w Atelier de la Gravure Empreinte w Luksemburgu prezentowana jest wystawa dra Oskara Gorzkiewicza, adiunkta w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych. Tytuł wystawy to "Oskar Gorzkiewicz - Urban Scenes. Experimental Intaglio". 

Na wystawie premierowo prezentowana jest grafika „Cali” zrealizowana w technice elektroforty - jest to część publikacji badań naukowych na temat trawienia elektrolitycznego przeprowadzonych wspólnie z dr hab. Alicją Habisiak-Matczak w 2021 roku.

Pozostałe grafiki są częścią pracy doktorskiej „Kolekcja grafik inspirowanych architekturą miejską. Autorski sposób druku wielomatrycowego w technikach wklęsłodrukowych” zrealizowanej od kierunkiem dr hab. Alicji Habisiak-Matczak, prof. uczelni.

„Grafiki przedstawione na wystawie są obrazami miast, moimi wizjami, w których ukazane są połączenia różnego typu zabudowy miejskiej. Każda praca składa się z kilku matryc, które układałem warstwowo przy zachowaniu zasady, że większe stanowią podłoże dla mniejszych. Dzięki autorskiemu sposobowi druku udało mi się osiągnąć efekt kilkupoziomowego reliefu odciśniętego w papierze, który ma na celu spotęgowanie iluzji przestrzeni w kreowanym obrazie.

Paradoksalnie pomimo dużego nagromadzenia form, wszystkim pracom z cyklu towarzyszy trudna do zdefiniowana pustka, wywołująca często w odbiorcy uczucie niepokoju i niepewności. Nadbudowane miasta, gdzie budynek piętrzy się na budynku są opuszczone, pozbawione jakiegokolwiek śladu człowieka. Skacząc wzrokiem z jednego domu do drugiego widzimy jedynie czarne, puste okna. Prace te mogą być więc odczytywane w perspektywie braku, nieobecności czegoś, co zwyczajowo w mieście powinno być, czyli mieszkańców. Pustka, stała się integralną częścią moich prac, nieodzowną składową konstrukcji.

W pracach powtarza się motyw bramy, ma on niezwykle obszerną i zróżnicowaną symbolikę. Najogólniej można określić, że jest to przejście z jednego stanu w drugi. Jest to symbol przejścia między dwoma światami: między światłem a ciemnością, życiem a śmiercią, światem ziemskim a światem sakralnym, biedą i bogactwem, początkiem i końcem. Dokąd prowadzą pojawiające się w moich grafikach bramy i przejścia? Pozostawiam to wyobraźni i interpretacji odbiorców, mam nadzieję, że odsyłają jednak one widza do głębszych i bardziej uniwersalnych treści.”

do góry