Galeria Grafiki Studenckiej „Pomiędzy”

2
  • 001.jpg
    Filename: 001.jpg
    Size: 151.67 KB
  • 002.jpg
    Filename: 002.jpg
    Size: 303.84 KB
  • miniatura
    Filename: miniatura.jpg
    Size: 69.86 KB
  • 003.jpg
    Filename: 003.jpg
    Size: 188.02 KB
  • plakat.jpg
    Filename: plakat.jpg
    Size: 99.12 KB

Zapraszamy na otwarcie wystawy "Miedzioryt i mezzotinta – grafiki studentów z Pracowni Technik Wklęsłodrukowych z lat 2003-2018", które odbędzie się 11 grudnia 2018 r. w Galerii Grafiki Studenckiej "Pomiędzy" o godzinie 14:00. Ekspozycja będzie czynna do 11 stycznia 2019 r.

Wystawa ma charakter dydaktyczny, jej celem jest przypomnienie lub przybliżenie studentom starodawnych, szlachetnych technik w nowoczesnej interpretacji i zachęcenie młodych adeptów grafiki do sprawdzenia swoich możliwości w mezzotincie lub miedziorycie.

Obie techniki nalezą do tzw. suchych technik wklęsłodrukowych – matryca powstaje przez bezpośrednie opracowanie blachy za pomocą narzędzi, bez konieczności trawienia w roztworze kwasu. Technika miedziorytu powstała na początku XV wieku, jej mistrzami byli m.in. Andrea Mantegna, Martin Schongauer i Albrecht Dürer, a także Lucas van Leyden i Hendrik Goltzius.

Wykonanie matrycy polega na rytowaniu za pomocą rylca, najczęściej w miedzianej blasze. Odbijanie, tak jak w innych technikach wklęsłodrukowych, polega na nadawaniu farby na piecu za pomocą tamponu lub rakli, następnie farba jest wycierana z powierzchni blachy za pomocą gazy i papieru, wreszcie grafika odbijana jest na prasie wałowej na grubym, wilgotnym papierze graficznym. Miedzioryt cechuje ostro zakończona, precyzyjna linia, z której można budować zróżnicowane faktury.

Technika mezzotinty wymaga przygotowania blachy – uzyskania szorstkiej powierzchni – przez pokrycie jej równomiernymi wklęsłymi punktami za pomocą chwiejaka. Jest to niezwykle żmudny proces, ale głębia aksamitnej czerni powołana przez chwiejakowanie jest nieporównywalna z żadną inną techniką. Rysunek na blasze wykonuje się gładzikiem, wydobywając z czerni szarości i biele. Mezzotinta, zwana „sztuką czarną” (maniere noire), została wynaleziona w pierwszej połowie XVII wieku. Jej mistrzami byli m.in. angielscy rytownicy John Raphael Smith, Richard Earlom i William Dickinson.

Na wystawie w Galerii Grafiki Studenckiej „Pomiędzy” prezentowane są najciekawsze przykłady prac zrealizowanych przez studentów Pracowni Technik Wklęsłodrukowych w latach 2003-2018, pod kierunkiem prof. Krzysztofa Wawrzyniaka i dr hab. Alicji Habisiak-Matczak, obecnie prowadzącej Pracownię.

Uczestnicy wystawy:

Anna Adamiak
Joanna Aninowska
Michalina Chełmińska
Jacek Dzwonik
Andrzej Fydrych
Sebastian Grochocki
Joanna Kamińska
Emilia Karwowska
Dorota Kobos
Aleksandra Kozioł
Andrzej Lewandowski
Monika Murawska
Oktawia Ogniew
Izabela Pelska
Urszula Pociecha
Anna Sauter
Paweł Sobczak
Amelia Woźniak
Aleksandra Zaboklicka

Podczas wystawy zaprezentowany zostanie także katalog Pracowni Technik Wklęsłodrukowych pt. „Metal is cool”, pod redakcją Alicji Habisiak-Matczak i Jakuba Balickiego, zaprojektowany przez Piotra Gryza.

Projekt plakatu: Oskar Gorzkiewicz

Kuratorzy wystawy: Alicja Habisiak Matczak i Oskar Gorzkiewicz

do góry