Galeria Kobro

1
  • miniatura
    Filename: miniatura.jpg
    Size: 39.78 KB
  • plakat.jpg
    Filename: plakat.jpg
    Size: 254.46 KB

Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy „Pociąg do Łodzi”, prezentującej prace pedagogów Katedry Grafiki Artystycznej Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Uroczyste otwarcie odbędzie się 15 marca 2019 (piątek) o godz. 15.00 w Galerii Kobro Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi (ul. Wojska Polskiego 121, pawilon A, I i II piętro). Ekspozycję można oglądać do 29 marca 2019 roku.

W skład Katedry Grafiki Artystycznej wchodzi jedenaście pracowni:

Dziekan – prof. Sławomir Witkowski

I Pracownia Podstaw Grafiki Artystycznej
prof. Waldemar Marszałek
mgr Karol Lewalski

II Pracownia Podstaw Grafiki Artystycznej
dr hab. Magdalena Hanysz-Stefańska, prof. ASP
mgr Kamil Kocurek

Pracownia Grafiki Artystycznej – Linoryt
prof. Janusz Akermann
dr Aleksandra Prusinowska

Pracownia Grafiki Artystycznej – Litografia
dr Łukasz Butowski
mgr Patrycja Podkościelny

Pracownia Grafiki Artystycznej – Wklęsłodruk
prof. Alina Jackiewicz - Kaczmarek
dr Dominik Włodarek

Pracownia Grafiki Artystycznej – Serigrafia
dr Katarzyna Łukasik
mgr Jakub Zając

Pracownia Grafiki Artystycznej – Techniki Cyfrowe
mgr Vasyl Savchenko

Pracownia Animacji i Działań Wizualizacyjnych
dr Robert Turło
mgr Mateusz Kozłowski

I Pracownia malarstwa i rysunku studia I stopnia
prof. Zbigniew Gorlak
mgr Michał Wirtel

II Pracownia malarstwa i rysunku studia II stopnia
dr hab. Dariusz Syrkowski, prof. ASP
mgr Edyta Kowalewska

III Pracownia malarstwa i rysunku studia II stopnia
dr hab. Grażyna Kręczkowska, prof. ASP
mgr Edyta Kowalewska

***

Zarzewiem powstania każdej grafiki jest przede wszystkim chęć stania się twórcą, kreatorem. Wewnętrzny impuls, by przekazywać idee, potrzeba unaocznienia ich, chęć dzielenia się nimi. Pomysł rodzi się gdzieś w czeluściach umysłu czasami w wielkim trudzie, innym znów razem ot tak sobie, szybko i bezboleśnie. By zrealizować wspomniane idee należy przenieść ów pomysł na matrycę, utrwalić go, połączyć iluzję zrodzoną w głowie z rzeczywistością, ulotność czającą się gdzieś w umyśle z materią blachy, linoleum, drewna itp. Właśnie, czego użyć, jakiego materiału? Może zupełnie odkryć jakąś nowość, zastosować srebrną folię w połączeniu z gumą arabską, pokusić się o podróż w nieznane, uzyskać efekt niespodziewany. Może zapisać myśl na twardym dysku komputera lub pomysł musi ulec ewaluacji, nagle zmaterializowany stał się zbyt banalny, nachalny, trywialny, czy może technicznie nie do wykonania? Opracować płytę dłutkiem, czy może poszukać innego narzędzia, zrobić grafikę czarno – białą, albo zagubić się gdzieś w labiryncie kolorów i faktur. Użyć prasy lub też jak Japończycy odbić ręcznie przy pomocy barenu, czy też, aby kontrolować docisk po prostu przyciskać matrycę drewnianą łyżką. Na jakim papierze odbić matrycę, by idea zrodzona w głowie została najlepiej odzwierciedlona, perfekcyjnie ukazana, może papier wcale nie wypełni tej roli, a efekt spowoduje frustrację? Spełni ją być może tkanina, drewno bądź inny rodzaj podłoża, czy poniesiony nakład finansowy nie zniszczy budżetu domowego? Jaki nakład odbić? Jaki rodzaj ekspozycji będzie najlepszy? Czy osiągnięty efekt jest zadawalający, co podczas pracy było ważne? Może sam proces konstrukcji pomysłu to było sedno. I w końcu, czy istnieje wewnętrzna potrzeba wznowienia całego przedsięwzięcia graficznego?

Na takie pytania musi sobie odpowiedzieć każdy, kto próbuje zmierzyć się z grafiką artystyczną, pytań takich można by mnożyć, a odpowiedzi czasem nie są wcale oczywiste. Bo grafika artystyczna to stawanie przed ciągłymi wyborami, dylematami, to seria pytań, które twórca świadomy lub próbujący tą świadomość zyskać winien sobie zadawać. Proces graficzny jest czasami gwałtownie przebiegający lub niespieszny. Dziś świat graficznych możliwości to wprost cała Galaktyka, tradycyjne techniki wciąż są dla wielu atrakcyjne, przystosowane do dzisiejszych warunków tradycyjne technologie ułatwiają pracę, a nieeksplorowane obszary kuszą urokiem nowości, przyprawia o zawrót głowy dostępność materiałów graficznych, zadziwia łatwość zdobycia wiedzy graficznej. Jak nie zbłądzić i znaleźć miejsce dla siebie?

Katedra Grafiki Artystycznej to Pracownie: Linorytu, Wklęsłodruku, Litografii, Serigrafii, Druku Cyfrowego, Rysunku i Podstaw Kształcenia. To nie tylko pomieszczenia, udoskonalenia techniczne, prasy, systemy wentylacyjne, technologie, lecz przede wszystkim kadra naukowa złożona z pracowników o wielkim lub nieco mniejszym doświadczeniu graficznym. Grupa pasjonatów, zapaleńców którzy przekazują swą wiedzę i umiejętności studentom. By ci młodzi ludzie nie tylko poznali technologie, wymogi warsztatowe, ale zarazili się pasją graficzną. Pokochali atmosferę Pracowni Graficznych: rozmowy przy odbijaniu, wzajemną pomoc przy noszeniu kamieni litograficznych. Trzeba zachęcić, zapoznać, sprawić, aby polubili specyficzny zapach farby drukarskiej, by tęsknić za nim w przyszłości, pomóc im odnaleźć się w graficznej Galaktyce, a przede wszystkim spowodować , by chęć stania się twórcą i kreatorem pchała ich w kierunku coraz to nowych przedsięwzięć graficznych.

 

Kierownik Katedry Grafiki Artystycznej
dr. hab. Magdalena Hanysz-Stefańska

do góry