Galeria ASP Piotrkowska 68

1
  • miniatura
    Filename: 540x277px-miniatura-03.jpg
    Size: 50.84 KB
  • plakat
    Filename: 1080x1920px-display-kiosk-1000.jpg
    Size: 152.04 KB

Zapraszamy na wystawę „Asymetria symetrii”, której autorem jest architekt Konrad Karmański. Wernisaż wystawy odbędzie się 3 marca 2022 r. (czwartek) o godz. 18.30 w Galerii ASP przy ul. Piotrkowskiej 68. Wystawę będzie można oglądać do 16 marca 2022 r.

Asymetria symetrii

W języku potocznym używa się słów symetria oraz symetryczny w odniesieniu do przedmiotu, obrazu itp., składającego się z dwóch części, z których każda jest lustrzanym odbiciem drugiej (w poziomie lub pionie). Słowa „pion” czy „poziom” kojarzymy z terminologią matematycznych pojęć, tu symetria ma znaczenie dużo szersze. Symetria w matematyce wykorzystuje właściwości figur, w odniesieniu do których możemy mówić o lustrzanym odbiciu, dodając punkt obrotu i obrót o określony kąt. Kiedy do symetrii dodamy wyżej wspomnianą możliwość obrotu i wykorzystamy ich wielokrotność, otrzymamy bogactwo odbić i ornamentów. Brak takich właściwości jak np. luster w kalejdoskopie nazwiemy asymetrią. 

Prezentowany tryptyk można w sposób jednoznaczny odczytywać jako przystawalny kategorii przedmiotu użytkowego, asymetryczny, acz posiadający znamiona podobieństwa w strukturze, materiale oraz elementach proporcji.

Każdy z osobna to natomiast próba poszukiwania równowagi między częścią użytkową a asymetryczną i biżuteryjną formą podstawy.

Niezależnie od powodów, dla których artysta tworzy dzieło, może ono spełnić swoją funkcję i zostać zapamiętane tylko wtedy, gdy ktoś wejdzie w jego posiadanie i podda je w ten sposób publicznej ocenie. Dzieło sztuki oddziałuje na odbiorcę w różny sposób i w wielu sferach, kształtując jego psychikę i zachowania.

Czy oznacza to, że sztuka składa się wyłącznie z dzieł realizujących potrzeby i cele klientów, a nie artystów czy publiczności? Symptomatycznym wydaje się fakt, że twórca i odbiorca w historii sztuki predestynowali do roli drugorzędnej czy instrumentalnej.

Zasadnym zatem jest założenie, że kołem zamachowym rozwoju sztuki był mecenat, finansowanie działań artystycznych pozostawiło niezaprzeczalne dziedzictwo wieków.

Jednak współczesna rola mecenasa budzi wiele kontrowersji, zaciera granice kompetencji.

Powyższe słowa mogą być wspólnym mianownikiem określającym również moje przekonanie, iż bez współpracy z biznesem i markami takimi jak Tubądzin, które idą z duchem czasu, są innowacyjne, stawiają na najnowocześniejsze technologie, proces kształcenia byłby niepełny. Bez tej współpracy pozbawieni byli byśmy naturalnego procesu metabolicznej symbiozy twórczych i ekonomicznych aspektów naszego codziennego życia.

Konrad Karmański – architekt, wykładowca w Instytucie Architektury Wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, przewodniczący Łódzkiej Okręgowej Izby Architektów RP, architekt w Grupie Tubądzin, wykładowca w Instytucie Architektury Politechniki Łódzkiej w Katedrze Rysunku z Rysunku Odręcznego, twórca corocznego festiwalu „Przystanek Muzyka” dla muzykujących architektów z całej Polski, pomysłodawca oraz współrealizator konkursu „Prześwity Bramowe” – nowa tożsamość dla Łodzi.

do góry