Galeria ASP Piotrkowska 68

0
  • miniatura
    Filename: Baner-Mały-Strona-ASP-Plener.jpg
    Size: 21.78 KB

Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy "3 PLENERY", który odbędzie się 12 grudnia 2019 r. o godz. 17.00 w Galerii ASP (ul. Piotrkowska 68). Ekspozycja będzie czynna do 22 grudnia 2019 r. 

Wystawa prezentuje obrazy poplenerowe studentów Wydziału Grafiki i Malarstwa, Wydziału Malarstwa i Rysunku oraz Wydziału Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. 

Plener malarski jest jednym z ważniejszych elementów dydaktycznych. Malowanie w plenerze buduje inne formy widzenia przestrzeni, inne niż te, których studenci doświadczają w pracowni malarstwa. Młodzi artyści stają więc przed zadaniami dotyczącymi zdefiniowania podstawowych założeń planimetrii w pejzażu, a także prawidłowego kształtowania właściwej formy dla koloru światła, koloru cienia, problematyki rytmu i perspektywy. Plener daje szansę studentom w określaniu własnej osobowości artystycznej: jest zarazem i wyzwaniem, i przygodą z malarstwem. 

W tym roku plener studentów kierunku grafika z Wydziału Grafiki i Malarstwa odbył się w dniach 1–15 września 2019 r. w Maradkach na Mazurach.

prof. Tomasz Chojnacki


Jak mawiał prof. Wojciech Łazarczyk, sztuka nie rodzi się byle gdzie i z byle jakich powodów, nie znosi schematów! To nasza wyobraźnia i inwencja jest dla niej pożywką! Plener malarski jest niezwykłym doświadczeniem zmysłowym. W dzisiejszych czasach coraz rzadziej możemy pozwolić sobie na całkowite oddanie się pracy w naturze i na zaangażowanie wszystkich zmysłów na byciu tu i teraz. Jeden z najbardziej romantycznych motywów malarza w plenerze staje się archaiczny i odchodzi powoli do lamusa. Nic dziwnego zatem, że sami artyści rezygnują z malowania pejzaży w obawie, że powstanie kolejny kiczowaty landszaft! Zmagania plenerowe daje się porównać, jak sądzę, z refleksją nad naturą przedstawienia, jaką wysunął Jacques Derrida. Autor wprowadza pojęcie pamięci artystycznej, które zakłada nieruchomość utraty wzrokowego kontaktu twórcy z przedstawioną rzeczywistością. Artysta pragnie przedstawić to, co nieustannie znika, to, czego już nie widzi, spuściwszy wzrok z rzeczywistości na kartkę czy płótno, na którym chce coś przedstawić. Tezą Derridy jest konstatacja ślepoty malarza: malarz nie widzi tego, co przedstawia, maluje z pamięci i dla pamięci. Pejzaż malowany w oparciu o widzenie nie daje udziału w tożsamości pejzażu, nie dociera do jego prawdy. Nie jest to możliwe. Można malować tylko dla pamięci. 

dr Michał Rybiński

Autor plakatu: Ksawery Karczewski

Pracownia Malarstwa Klasycznego: prof. Tomasz Chojnacki, dr Andrzej Fydrych | plener:  Maradki (Mazury)

Pracownia Imperatywu Malarskiego: prof. Wojciech Leder, dr Michał Rybiński, dr Tomasz Musiał | plener: Kurnędz (Sulejów)

Pracownia Malarstwa i Działań Interdyscyplinarnych: prof. Piotr Stachlewski, dr Michał Rybiński | plener: Zakopane (Harenda)

Zapraszamy!

do góry