Instytut Biżuterii jest jedynym instytutem o tej specjalizacji w wyższym szkolnictwie artystycznym w Polsce. Tradycje Instytutu sięgają roku 1959 i założenia przez prof. Lenę Kowalewicz-Wegner Pracowni Drobnych Form w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (dzisiejsza Akademia Sztuk Pięknych). Założenia dydaktyczne i artystyczne tej pierwszej pracowni są cenną spuścizną kontynuowana przez wszystkich naszych pedagogów. Cykl kształcenia realizowany jest w systemie studiów stacjonarnych I i II stopnia oraz studiów podyplomowych. Kształci projektantów biżuterii i form złotniczych. Studenci projektują i wykonują: biżuterię unikatową i przemysłową, przedmioty na stół, galanterię metalową, medale, statuetki itp. 

Praca ze studentami ukierunkowana jest głównie na rozwijanie indywidualnych predyspozycji artystycznych, wyobraźni, kreatywności i zdolności manualnych. Kształcenie równoległe w pracowniach projektowych i warsztatowych zapewnia studentom optymalne przygotowanie specjalistyczne zarówno jako projektanta przemysłowego jak i niezależnego twórcy. Szczególny nacisk kładziony jest na indywidualną pracę ze studentem, rozwijanie jego wrażliwości, osobowości artystycznej, oryginalności realizowanych projektów oraz perfekcję wykonania w oparciu o zdobytą wiedzę zakresu technologii. Realizacje wykonywane są zarówno w typowych materiałach i technikach złotniczych, jak i w materiałach i technologiach alternatywnych, nietypowych surowcach czy technologiach komputerowych. Metody i program nauczania są modyfikowane i dostosowywane do zmieniających się potrzeb rynku. Studenci Instytutu Biżuterii corocznie prezentują swoje prace na targach branżowych, w prestiżowych galeriach, biorą udział w licznych konkursach w kraju i zagranicą, zdobywając nagrody i doświadczenie. Możliwość ciągłych prezentacji osiągnięć studentów przyczynia się do ich rozpoznawalności w środowisku projektantów biżuterii i ułatwia kontakty z galeriami. Ilość nagród i wyróżnień zdobywanych przez studentów i absolwentów świadczy o wysokim poziomie realizowanego programu nauczania jak i oryginalności powstających prac, sytuując Instytut wśród liczących się europejskich ośrodków kształcących w tej dziedzinie sztuki. 

Instagram Instytutu Biżuterii: 

Dyrektor Instytutu Biżuterii:

dr Michalina Owczarek-Siwak

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kierownicy pracowni:

Pracownia Projektowania Form Złotniczych – prof. Andrzej Boss | Studia II stopnia

Pracownia Projektowania Form Złotniczych – dr hab. Ewa Effenberg-Kaja | Studia I stopnia

Pracownia Interdyscyplinarnych Działań Wizualnych – mgr Marcin Nowak

Pracownia Biżuterii – dr hab. Sergiusz Kuchczyński

Pracownia Emalii – dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni

Pracowniai Medalierstwa – dr Magdalena Walczak

Pracownia Podstaw Projektowania Biżuterii – dr Michalina Owczarek-Siwak

Warsztaty – dr Jarosław Kolec

Pok. 223
piętro II, pawilon B
ul. Wojska Polskiego 121

Selena Rudnicka | specjalista ds. studenckich

+48 42 254 75 02

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Godziny przyjęć:

poniedziałek: 10.00 – 13.00
wtorek: 10.00 – 13.00
środa – nieczynne
czwartek: 10.00 – 13.00
piątek: 10.00 – 13.00

studia stacjonarne I i II stopnia

Studia na kierunku biżuteria na Wydziale Sztuk Projektowych powstały w odpowiedzi na potrzeby osób chcących zdobyć wysokie kwalifikacje wzornicze i artystyczne w dziedzinie projektowania biżuterii. Wieloletnie doświadczenie pozwoliło wypracować doskonałe zaplecze w postaci specjalistów i bazy warsztatowo-technicznej służące przygotowaniu studentów do wykonywania zawodu.

Cel kształcenia

Celem studiów na kierunku biżuteria jest kształcenie projektantów o wysokich kwalifikacjach, rozumiejących procesy i uwarunkowania dotyczące wzornictwa, zdolnych do podejmowania działań projektowych i indywidualnej działalności twórczej w obszarze, biżuterii artystycznej.
Początki kierunku sięgają roku 1959/60 – jako pierwsi w Polsce zaczęliśmy kształcić projektantów biżuterii w Pracowni Drobnych Form stworzonej w PWSSP w Łodzi przez prof. Lenę Kowalewicz-Wegner. Do czasów współczesnych pozostajemy jedynym tak rozbudowanym ośrodkiem kształcenia na tym kierunku na poziomie studiów wyższych w Polsce.

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 248

Charakterystyka:

Pracownia Technologii i materiałoznawstwa powstał w 2009 roku. Zajęcia obejmują wykłady i ćwiczenia technologiczne. Celem dydaktycznym pracowni jest zapoznanie studentów z technikami, technologiami oraz materiałami wykorzystywanymi przy tworzeniu biżuterii i galanterii. Znajomość warsztatu i specyfiki używanych materiałów jest pomocnym elementem podczas projektowania a zarazem umożliwia uzyskanie zamierzonego efektu plastycznego przy jego realizacji.

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 244a

Charakterystyka:

Podczas zajęć z Komputerowego Wspomagania Projektowania student poznaje program komputerowy służący do trójwymiarowego projektowania biżuterii Matrix 3D firmy Gemvision. Zaletą projektowania w systemie 3D jest możliwość wyeliminowania na etapie projektowym błędów popełnionych podczas myślenia o projekcie. A także wykreowaniu w wirtualnej rzeczywistości przestrzennego modelu widocznego z każdej strony, w 100% realnego, mimo iż tylko wygenerowanego na ekranie komputera. Pozwala to urzeczywistnić myśl pojawiającą się w sferze intelektualnej w niezwykle realny obraz. Ta metoda pozwala także na wprowadzanie poprawek, korekt jeszcze na etapie wizualizacji, a nie w trakcie realizacji projektu. Umożliwia dopracowanie zaprojektowanego modelu bez ponoszenia kosztów jego realizacji, zaangażowania materiałów i własnej pracy. Projektowanie w programach 3D przestrzennych obiektów jest niewątpliwie dużym ułatwieniem, a myśląc ekonomicznie w znaczny sposób obniża koszty przygotowania prototypów. Jest to niezwykle ważne przy produkcji także biżuterii. Projektantom unikatowych modeli daje nowe narzędzia, a także pozwala usprawnić proces twórczego projektowania.

Wprowadzenie do programu poprzedzone jest ogólnym omówieniem zasad działania, pokazem jego możliwości i podstawowymi ćwiczeniami związanymi z jego działaniem. Student poznaje sposoby pracy z programem, oswaja się z pracą z komputerem i nabywa wprawy w posługiwaniu się Matrix'em. Po fazie ćwiczeń ogólnych następuje praca indywidualna z komputerem – student rysuje i realizuje własne projekty.

Pracownicy:

Tadeusz Michalak
Sylwester Pietras

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:

244 - 248
45

Charakterystyka:

Na warsztatach studenci samodzielnie lub pod opieką pracowników technicznych wykonują ćwiczenia z pracowni projektowych Instytutu Biżuterii.

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia

Nr sali: 45

Charakterystyka:

Pracownia Podstaw Projektowania Biżuterii zakłada zapoznanie się z metodami wykorzystującymi nowoczesny sposób projektowania współczesnych form biżuterii.

W trakcie zajęć odbędzie się szereg warsztatów konceptualnego projektowania rozwijającego kreatywność, a także urozmaicającego umiejętności studentów. Podczas poszczególnych paneli studenci będą indywidualnie lub w grupach odpowiadali na zadany problem rozwijający dynamikę procesu twórczego.

Na zajęciach studenci będą opracowywali zarówno stronę projektową zadania jak i technologiczną. W ten sposób poznają podstawowe właściwości wykorzystywanych materiałów, a także wdrożą się w warsztatową stronę projektowania biżuterii. Jednoczesne poznawanie tradycyjnych technologii w połączeniu z nowoczesnym projektowaniem pozwoli na wykorzystanie kreatywności oraz umiejętności warsztatowych na późniejszych etapach rozwoju studentów.

W pracowni studenci zapoznają się również z sylwetkami współczesnych twórców oraz najistotniejszymi wydarzeniami z branży biżuterii, co także pomoże im w rozwoju osobistym oraz wprowadzi ich głębiej w struktury wybranego przez siebie kierunku.

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia

Nr sali: 55

Charakterystyka:

Zajęcia w Pracowni Medalierstwa to indywidualne spotkania ze studentami. Ćwiczenia skłaniają do poszukiwania formy przedmiotów użytkowych, medali i statuetek. Celem i sensem ćwiczeń jest sprowokowanie studenta do samodzielnego podejmowania i prowadzenia procesu twórczego. Fundamentem zajęć w Pracowni Medalierstwa jest uświadomienie studentowi, jak wygląda proces twórczy, projektowanie i realizacja. Nadrzędnym zadaniem studenta jest osiągnięcie dojrzałości do samodzielnej pracy po ukończeniu Akademii.

Ćwiczenia rozpoczyna wykład i dyskusja, dalsza droga to wieloetapowe konsultacje przedstawianych pomysłów. Studenci są zachęcani do obserwacji zjawisk, ich analizy, do samodzielnego myślenia oraz do poszukiwania niebanalnych rozwiązań.

Jednocześnie student praktycznie stosuje wybraną technologię podczas własnoręcznej realizacji zadania, konfrontuje się z rzeczywistym „oporem materii”, sprawdza adekwatność i skuteczność studiowanych technik.

Pracownia promuje rozumienie idei medalierstwa, jako autonomicznego gatunku twórczości, obszaru niewyczerpanej eksploracji twórczej i dającej szansę samorealizacji przyszłych artystów-projektantów. Ambicją pracowni jest też ugruntowanie pozycji medalierstwa jako dziedziny wyrosłej z tradycji - jednak na wskroś współczesnej, aktualnej, o niewątpliwym znaczeniu społecznym.

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 45

Charakterystyka:

Pracownia Emalii to miejsce, w którym szczególny nacisk położony jest na różnorodne wykorzystanie koloru w projektowaniu i tworzeniu biżuterii. Jej założenie związane było z chęcią wskrzeszenia i rozpowszechnienia starej jubilerskiej techniki emalii piecowej wśród współczesnych projektantów oraz nauka nietypowego wykorzystania tej technologii w nowoczesnej biżuterii, często w sposób eksperymentalny i niestandardowy. Obecnie studenci pracowni wykorzystują najróżniejsze metody wprowadzania barwy do swoich projektów. Założeniem pracowni jest połączenie tradycji z nowatorskim projektowaniem i podejściem do sztuki.

  • 1.jpg
    Filename: 1.jpg
    Size: 116.92 KB
  • 2.jpg
    Filename: 2.jpg
    Size: 159.03 KB
  • 4.JPG
    Filename: 4.JPG
    Size: 162.78 KB
  • 3.jpg
    Filename: 3.jpg
    Size: 135.77 KB
  • 6.jpg
    Filename: 6.jpg
    Size: 96.44 KB
  • 5.JPG
    Filename: 5.JPG
    Size: 173.09 KB
  • 7.JPG
    Filename: 7.JPG
    Size: 182.87 KB
  • 9.JPG
    Filename: 9.JPG
    Size: 48.3 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 171.22 KB
  • 8.jpg
    Filename: 8.jpg
    Size: 157.04 KB
  • 11.JPG
    Filename: 11.JPG
    Size: 53.93 KB
  • 12.JPG
    Filename: 12.JPG
    Size: 48.42 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 110.88 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 167.57 KB
  • 15.JPG
    Filename: 15.JPG
    Size: 190.76 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 210.32 KB
  • 17.JPG
    Filename: 17.JPG
    Size: 156.29 KB

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 253A

Charakterystyka:

Pracownia Biżuterii kontynuuje i rozwija program założonej w 1959 roku przez doc. Lenę Kowalewicz Wegner Pracowni Drobnych Form. Program oparty jest na współzależnym równoległym kształceniu w przedmiotach ogólnoplastycznych, teoretycznych oraz praktycznych opartych na technologiach warsztatu złotniczego tradycyjnego i nowoczesnego z zastosowaniem nowych technologii projektowania komputerowego z wydrukami w formacie 3D.

Studia prowadzone są w trybie indywidualnych korekt i preferują indywidualne predyspozycje twórcze poszczególnych studentów do eksperymentowania.

Etapy pracy projektowej zawierają wszystkie szczeble metod kształcenia.

Studenci zobowiązani są także do aktywnego i twórczego uczestnictwa w programach zewnętrznych, (Międzynarodowych Targach Biżuterii, konkursach i wystawach środowiskowych). Celem takich metod jest przygotowanie absolwenta do samo promocji i zdobywania wysokiej pozycji twórcy - specjalisty w środowisku złotniczym.

Założeniem kształcenia na poziomie licencjatu jest przygotowanie zawodowo-artystyczne do pracy indywidualnej i zespołowej oraz na studiach magisterskich do pracy samodzielnej twórczej i kierowniczej w zespołach.

Typ studiów:

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 12

Charakterystyka:

Motto:
Wszystko jest powiązane ze wszystkim - Tutto è legato a tutto - Leonardo da Vinci.

Program Pracowni odzwierciedla interdyscyplinarny i intermedialny charakter współczesnej sztuki. Proponuje studentom, przyszłym artystom-projektantom tematykę ćwiczeń stymulującą wykraczanie poza ścisłe ramy dyscyplin artystycznych.

Program adresowany jest do studentów:

  • zainteresowanych przekraczaniem ram tradycyjnych dyscyplin sztuk pięknych i projektowych;
  • pragnących realizować niestandardowy, indywidualny tok studiów;
  • zainteresowanych łączeniem pracy w pracowni z aktywnością w przestrzeni publicznej.

Podstawową zasadą kształcenia w Pracowni jest podmiotowe i indywidualne traktowanie studenta i jego pracy. Program modyfikowany jest w zależności od aktualnych wymagań: każdy student jest indywidualnością, a naszym celem jest dostrzeżenie jego predyspozycji i rozbudzanie motywacji. Oczekujemy od niego kreatywności i inicjatywy, a nie powielania wzorców, choćby najlepszych.

Bliska jest nam zasada Platona: „Akademia może być wszędzie”. Proponujemy studentom różnorodne formy kształcenia poza pracownią np. odbywające się cyklicznie Międzynarodowe Warsztaty Intermedialne Ja, Tu i Teraz.

do góry