Sukcesy studentów

Na tle nocy błękitny neon w kształcie mewy. Studentka malarstwa Jessica Rossolini współautorką neonu „Mewa”.
2

Neon „Mewa” od 15 grudnia br. można oglądać na szczycie komina dawnej Fabryki Przyborów Tkackich i Maszyn Henryka Wagnera przy ul. Tuwima 10. Autorami tego projektu jest dwoje łódzkich artystów – Marcelo Zammenhoff oraz Jessica Rossolini, zaś inicjatorem powstania neonu jest Łódzkie Centrum Wydarzeń.

Trójwymiarowy neon o wymiarach 2,5 × 1,7 × 1 m przedstawia ujętą w prosty, graficzny sposób mewę, której skrzydła zapalają się trójfazowo.  Dla „Mewy” został zbudowany specjalny stelaż, który nadaje jej przestrzennego charakteru. 

W przeciwieństwie do coraz częściej pojawiających się w Polsce ledowych systemów oświetleniowych, „Mewa” to powrót do neonu w jego klasycznej, szlachetnej postaci. Złożony jest z odpowiednio powyginanych szklanych rurek, do wnętrza których, w podciśnieniu, wtłoczona została mieszanka dwóch gazów – neonu i argonu. Mieszanka ta, w kontakcie z prądem o wysokim napięciu, ulega procesowi jonizacji, który emituje promieniowanie widoczne dla ludzkiego oka.

Marcelo Zammenhoff (Piotr Wygachiewicz), ur. w 1970 roku w Łodzi, to artysta postindustialny, twórca filmowy i wideo, konstruktor, fotografik, performer, designer, kompozytor. Przedstawiciel polskiego kina eksperymentalnego, offowego i eksperymentalnej sceny muzycznej electro/synth/noise, a także działacz kultury. Zdobywca kilku nagród filmowych i muzycznych, m.in. za remake pierwszego polskiego filmu fabularnego z 1907 roku (nagroda kanału Kino Polska), a także za kompozycję w międzynarodowym konkursie roku Johna Cage'a. W 2019 roku jego prace zaprezentowane zostały w Tate Modern w Londynie. W 2020 roku duży zestaw prac został zakupiony do kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Mieszka i tworzy w Łodzi. 

Jessica Rossolini to młoda przedstawicielka performance i malarstwa, studentka malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jako performerka debiutowała w II Spotkaniach Sztuki Aktualnej w Szklarskiej Porębie, brała też udział w festiwalu Cyfroteka 2020. W malarstwie interesuje ją pejzaż postindustrialny oraz łączenie martwych pejzaży z naturą ożywioną, a zwłaszcza ze zwierzętami.

do góry