Artykuły

2

Opiekun:

dr hab. Łukasz Ogórek

Prowadząca:

mgr Aleksandra Chciuk

Typ studiów:

studia II stopnia

Nr sali:   28 (ul. Franciszkańska 76/78)

Charakterystyka:

Pracownia Audiosfery ma charakter eksperymentalnego studia dźwiękowego stymulującego i zachęcającego studentów do podejmowania własnych, twórczych realizacji audialnych z zakresu szeroko pojętej sztuki dźwięku.

Program realizowany w trybie rocznego kursu opiera się na trzech filarach:

  1. poszerzenie percepcji słuchowej i pogłębienie wiedzy na temat istoty dźwięku w otaczającej rzeczywistości (praktyki głębokiego słuchania Pauline Oliveros czy nagrania terenowe wg teorii Murraya Schafera o ekologii dźwięku);
  2. poznanie kierunków i zjawisk w muzyce i sztuce współczesnej (od „sztuki hałasu” Luigiego Russolo, muzykę konkretną Pierra Schaeffera, przez „ciszę” Cage’a, Fluxus, minimalizm, po ostatnie, jak muzyka przestrzenna, dronowa, spektralizm, zagadnienia psychoakustyczne znajdujące się w obszarze zainteresowań psychologii poznawczej oraz neurokognitywistyki);
  3. indywidualne i grupowe dokonania artystyczne oraz ich publiczne prezentacje w formie słuchowisk radiowych, multimedialnych wystaw, prezentacji czy audioperformensów w wybranych przestrzeniach i galeriach.

W ramach pracowni studenci odbywają także ćwiczenia odnoszące się do natury dźwięku przez pryzmaty innych dyscyplin, np. fizyki – doświadczenie komory bezechowej; filozofii – doświadczenie spaceru akuzmatycznego; kompozycji muzycznej – współczesne, tzw. poszerzone techniki instrumentalne (nauka gry na nietradycyjnych instrumentach i ich preparacja oraz budowa własnych narzędzi do pracy z dźwiękiem, np. mikrofonów kontaktowych).

Prezentacja wybranych prac studentów w formie słuchowiska w Radiu Kapitał:

Aleksandra Chciuk – artystka wizualna i dźwiękowa. Ukończyła z wyróżnieniem łódzką Szkołę Filmową pracą teoretyczną na temat kina eksperymentalnego Mai Deren, która powstała w pracowni prof. Józefa Robakowskiego. W instalacjach i pracach video skupia się na przybliżaniu fenomenu relacji dźwięku i obrazu w organiczności zjawisk, a jej performatywne audiowizualne eksperymenty mają często immersyjny i intymny wymiar. Prowadzi liczne warsztaty w przestrzeni miasta, wykorzystując na przykład jego architekturę w transformacjach akustycznych oraz traktując ją jako muzyczną partyturę. Od lat związana ze środowiskiem muzyki współczesnej. Poza prezentacjami swoich prac w galeriach i muzeach, m.in. w MMCA w Seulu, Center for the Arts w Bostonie, Siddhartha Art Gallery w Katmandu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Atlasie Sztuki czy Muzeum Sztuki w Łodzi, występuje na festiwalach muzyki nowej i eksperymentalnej, takich jak: Warszawska Jesień (TR, Warszawa, 2020); Instalakcje (Nowy Teatr, Warszawa, 2018); Musica Moderna (Akademia Muzyczna, Łódź, 2018); Musica Privata (Akademia Muzyczna, Muzeum Książki Artystycznej, Wi-Ma, Łódź, 2014-2019). Tworzy na żywo lub komponuje muzykę do spektakli choreograficznych i filmów. Uprawia muzykę swobodnie improwizowaną.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

do góry