Studia na kierunku Architektura Wnętrz skierowane są do osób, dla których przestrzeń zamknięta w obiekcie architektonicznym może być obszarem kreacji artystycznej, jak również do tych, którzy interesują się związkami współczesnego wzornictwa z architekturą. Program studiów został tak skonstruowany w taki sposób aby podczas toku studiów słuchacze mogli rozwinąć swoje zainteresowania i poprzeć je zarówno wiedzą teoretyczną jak i umiejętnościami praktycznymi. Celem studiów jest wykształcenie architektów wnętrz dysponujących odpowiednią wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do profesjonalnego projektowania zróżnicowanych wnętrz o różnym przeznaczeniu, w tym mieszkalnych, biurowych, użyteczności publicznej oraz specjalnego przeznaczenia.
Program dwustopniowych studiów stacjonarnych obejmuje na pierwszym stopniu zagadnienia wprowadzające studentów w zagadnienia związane z kompozycją architektoniczną, zagadnieniami konstruowania programów funkcjonalnych, ergonomii, psychologii koloru, projektowania form przestrzennych, dekoratorstwa, wyposażenia wnętrz, komponowania przestrzeni zielonych, w zakresie niezbędnym do wykonania projektów wnętrzarskich na poziomie licencjackim. Na drugim stopniu kształcenia uzyskana wiedza jest poszerzana o bardziej złożone zagadnienia techniczne i realizację projektów wnętrz o większej kubaturze. Nasi studenci mają możliwość uczestnictwa w wielu prestiżowych konkursach, które dają możliwość wspólpracy z branżowym rynkiem związanym z przyszłym zawodem.
Po ukończeniu całego procesu kształcenia absolwent kierunku architektura wnętrz otrzymuje gruntowną wiedzę i umiejętności w zakresie świadomego i odpowiedzialnego kształtowania najbliższego otoczenia człowieka, związanego z kreacją wnętrz budynków o różnych funkcjach, a także tworzenia plastycznych form użytkowych, architektury wystawienniczej, rzeźby kameralnej, iluminacji artystycznej i meblarstwa. Jest przygotowany do zespołowej i indywidualnej pracy projektowej oraz do podjęcia samodzielnej działalności projektowej w zawodzie architekta wnętrz.
KIERUNEK ARCHITEKTURA WNĘTRZ
studia I stopnia
pracownie projektowe:
Pracownia Działań Artystycznych dla Wnętrz i Krajobrazu
Pracownia Projektowania Przestrzeni Performatywnych
Pracownia Projektowania Środowisk Wirtualnych
Pracownia Projektowania Wnętrz Mieszkalnych
Pracownia Projektowania Wnętrz Uniwersalnych
Pracownia Projektowania Wnętrz Użyteczności Publicznej
studia II stopnia
pracownie projektowe:
Pracownia Projektowania Przestrzeni dla Rozrywki i Rekreacji
Pracownia Projektowania Przestrzeni i Obiektów Wirtualnych dla Gier
Pracownia Projektowania Przestrzeni Publicznych i Struktur Wielkopowierzchniowych
Pracownia Projektowania Wnętrz w Obiektach Historycznych
Poziom studiów:
stacjonarne I stopnia
Nr sali: 12 (parter, pawilon B, budynek główny)
Charakterystyka:
„Gry wideo to nie tylko rozrywka, ale również sztuka”
Każdy element składający się na grę wideo stanowi małe dzieło sztuki, a cyfrowa przestrzeń staje się płótnem dla współczesnego twórcy. Niezależnie od tego, czy projektujesz pojedynczy obiekt, wnętrze czy złożone środowisko – stajesz się współautorem wielkiego, interaktywnego dzieła.
Cel i misja pracowni
Celem pracowni jest kształcenie w zakresie projektowania dedykowanego grom wideo (Game Design). Proces dydaktyczny, rozpoczynający się od projektowania prostych obiektów, ukierunkowany jest na naukę samodzielnego podejmowania decyzji projektowych oraz budowania narracji wizualnej przy użyciu formy, proporcji, kształtu, koloru i tekstury. Wykorzystując wiedzę z zakresu architektury wnętrz, student nabywa umiejętność kreowania narracyjnych środowisk, które kontekstualnie nawiązują do schematów obecnych w popkulturze.
Pracownia kładzie nacisk na poznanie i wykorzystanie najnowszych technologii, umożliwiających swobodną ekspresję artystyczną i kreację projektową. Oprócz tradycyjnego warsztatu zapewniamy dostęp do urządzeń wirtualnych (VR), które pozwalają na zwiększenie immersji w projektowanych przestrzeniach, co stymuluje nowe, twórcze metody działania. Stawiamy na rozwój indywidualnego toku projektowego, pozwalającego na osobisty wyraz artystyczny, oraz wspieramy multidyscyplinarne działania mające na celu wzbogacenie doznań odbiorcy.
Poziom studiów:
stacjonarne I stopnia
Nr sali: 301/302 (budynek główny, pawilon A, piętro III)
Charakterystyka:
Pracownia Projektowania Przestrzeni Performatywnych została powołana w Instytucie Architektury Wnętrz w 2019 roku i jest dedykowana studentom I stopnia drugiego i trzeciego roku.
W programie poruszane są następujące zagadnienia z zakresu wystawiennictwa i scenografii:
Podczas zajęć duży nacisk kładziony jest nie tylko na aspekty architektoniczne i wizualne tworzonych przestrzeni, ale również na ich analizę pod względem psychologicznego oddziaływania na użytkowników. Studenci zdobywają wiedzę z zakresu psychologii środowiskowej oraz świadomego projektowania przestrzennych „komunikatów”, które uzupełniają walory estetyczne, tworząc przestrzenie perswazji, dodatkowe bodźce, dodatkowe warstwy narracyjne wzbogacające obcowanie z danym środowiskiem dwu- i trójwymiarowym.
W ramach realizowanych tematów często podejmowana jest współpraca z zewnętrznymi podmiotami w tym przedstawicielami biznesu czy instytucjami kultury.
Studenci pracują zespołowo, konsultacje i korekty mają charakter otwarty. Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, dyskusji, warsztatów i ćwiczeń projektowych.
Kierownikiem pracowni jest dr Katarzyna Lewoc.
Pracownia jest pracownią dyplomującą.