Typ studiów:

stacjonarne I stopnia

Nr sali: 109

Charakterystyka:

Pracownia Projektowania Form Wydawniczych kształci studentów na studiach I stopnia w zakresie projektowania różnych publikacji wydawniczych łącząc teorię z praktyką. Studenci zaczynają od projektu prostej formy wydawniczej (booklet) w której komponują interpretację typograficzną wiersza wybranego współczesnego polskiego poety. Następnie przechodzą do bardziej zaawansowanych projektów – projektowania książki i form wydawniczych uwzględniających tematy społeczne. Pracownia zachęca do podejmowania autonomicznych decyzji projektowych: wyboru formatu, oprawy, papieru, autora książki czy tematu związanego z aktualnymi problemami społecznymi, jak zmiany klimatyczne, imigracja, media społecznościowe, równość płci, itp. Kluczowym elementem jest podkreślanie roli typografii w komunikacji wizualnej, kładzenie nacisku na odpowiedzialne projektowanie pod względem formy i treści oraz kształtowanie projektantów zdolnych do tworzenia nowoczesnych, kompetentnych, oraz profesjonalnych rozwiązań wydawniczych.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia

Nr sali: 115

Charakterystyka:

Pracownia Projektowania Identyfikacji Graficznej [P.I.G] kształci na poziomie licencjackim w zakresie projektowania: znaków graficznych, skróconych form wizualnych, identyfikacji graficznych, systemowego oraz kreatywnego myślenia. Celem Pracowni jest wykształcenie umiejętności syntetycznego podejścia do zadania projektowego, formułowania problemu, analitycznego i krytycznego myślenia oraz przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu podstaw projektowania identyfikacji graficznej, które osoba studencka ma za zadanie zaimplementować w poszczególnych ćwiczeniach semestralnych. Od projektu znaku opartego na typografii (logotyp), projektu szyldu, opracowania znaku graficznego odpowiadającego na konkretne zagadnienie, po określenie zasad ich stosowania (księga znaku). Istotnym elementem programu Pracowni są również działania eksperymentalne. Osoby studenckie na II semestrze losują hasła z których projektują identyfikacje graficzne dla wymyślonych przez nich tematów. To zadanie, odmienne od standardowych, daje przestrzeń na kreatywne i niestandardowe rozwiązania wizualne. Każdy semestr porusza inne kwestie z zakresu projektowania identyfikacji graficznej: takie jak: systemowość, spójność projektowa, skrót wizualny, pomysł (key visual), kreatywność myślenia, spełnienie założeń danego zagadnienia czy umiejętność prezentacji projektu. Ważną częścią tego procesu jest analiza (research) – praca, która daje podstawy do podejmowania kolejnych kroków projektowych. Studenci wychodzą poza mury uczelni, szukają zniszczonych lub źle zaprojektowanych witryn sklepowych, szyldów, elewacji i opracowują nowe koncepcje graficzne w oparciu o wykonaną wcześniej dokumentację. Pracownia Projektowania Identyfikacji Graficznej jest pracownią dyplomującą. Zakres projektu dyplomowego obejmuje projekt kompleksowej identyfikacji graficznej odpowiadającej na postawiony przez osobę studencką problem, który indywidualnie omawiany jest z prowadzącym. W skład dyplomu wchodzi m.in. projekt znaku graficznego, typografii, kolorystyki, opracowanie podstawowych druków funkcjonalnych, key visual projektowy oraz implementacja na różnych nośnikach np. elewacja, samochód, citylight, tekstylia czy środki komunikacji elektronicznej.

Link:

#pigstudio #znak #znakgraficzny #signdesign #logo #logobook #brandbook #id #visualidentity #keyvisual #creativestuff #graphicdesign #identitydesign


dr hab. Przemysław Hajek

Grafik, projektant, dyrektor artystyczny magazynu „Powidoki”, nauczyciel akademicki, zatrudniony na stanowisku adiunkta (ASP Łódź) na Wydziale Sztuk Projektowych. W Instytucie Projektowania Graficznego prowadzi Pracownię Projektowania Identyfikacji Graficznej I° (P.I.G.). Opiekun Koła Naukowego „Powidoki”. Laureat kilku nagród i wyróżnień za projekt graficzny magazynu „Powidoki”, m.in. PGDA (2019), Silver A'design Award, Włochy (2021–2022), Communication Arts, USA (2023), finalista konkursu Dobry Wzór (2024).

Linki:

  • 01.png
    Filename: 01.png
    Size: 131.38 KB
  • 02.png
    Filename: 02.png
    Size: 310.54 KB
  • 03.png
    Filename: 03.png
    Size: 39.36 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 127 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 35.2 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 55.07 KB
  • 07.png
    Filename: 07.png
    Size: 196.25 KB
  • 08.png
    Filename: 08.png
    Size: 266.8 KB
  • 09.png
    Filename: 09.png
    Size: 315.28 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 190.23 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 47.88 KB
  • 12.png
    Filename: 12.png
    Size: 366.39 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 40.12 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 56.97 KB
  • 15.png
    Filename: 15.png
    Size: 124.93 KB

Typ studiów:

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 109

Charakterystyka:

Pracownia Projektowania Grafiki Wydawniczej istnieje od 1969 roku. Jest jedną z czterech głównych pracowni projektowych Katedry Projektowania Graficznego, Wydziału Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi.

Pracownia Projektowania Grafiki Wydawniczej jest pracownią dyplomową - kształci grafików projektantów w zakresie szeroko pojętego projektowania graficznego, form wydawniczczych, typografii i infografiki. Dyplom w Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej jest podsumowaniem minimum trzech semestrów studiów w pracowni. Komplementarny program pracowni obejmuje głównie wiczenia z architektury typografii, projektowania książki, anatomii i morfologii wydanictw, nowoczesnych technik opracowywania gridu i lay-outu wydawnictw, gazet oraz czasopism, a także komputerowe projektowanie strukturalne, prezentacje multimedialne oraz porównawczą wizualizację baz danych. W trakcie komplementarnego i unikalnego kursu, studenci poznają zasady konstrukcji form edytorskich, od prezentacji typograficznych, serii wydawniczych, języka komiksu poprzez złożone formy strukturalne takie jak wydawnictwa leksykalno-encyklopedyczne, magazyny ilustrowane i gazety codzienne.

Tematy dowolne, zakładają obszar interfejsu gier, stron internetowych i nawigacyjnych struktur publikacji i prezentacji. Otwarta, dynamiczna struktura programu i ćwiczeń pracowni umożliwia korelacje i dialog z aktualnymi tendencjami i kierunkami rozwoju we współczesnej grafice projektowej. Wykłady uzupełniające, strona 109, aktualizują wiedzę studentów w zakresie nowych kierunków I stylów. W pracowni studiuje średnio 20 studentów studiów dziennych, oraz około 70 studentów studiów zaocznych i licencjackich.

PPGW jako jedyna tego typu pracownia w Polsce prowadzi kompleksowy program komputerowego projektowania gazet, wydawnictw książkowych i czasopism. Program ćwiczeń pracowni uzupełnia szereg wykładów teoretycznych z zakresu przedmiotu głównego, historii designu, typografii, edytorstwa i infografiki. Istotnym elementem jest cykl wykładów specjalistycznych podczas których zaproszeni goście szeroko i wnikliwie omawiają aspekty współczesnej sztuki projektowej oraz dyscyplin pokrewnych. Ważnym elementem promującym dokonania studentów i program pracowni jest strona www. I zwiazany z nia blog oraz linki towarzyszące. Studenci mają dostęp do zasobow intelektualnych pracowni poprzez bibliografię, oraz indeksy tematyczne.

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:  112

Charakterystyka:

Podstawowym zadaniem Pracowni Projektowania Plakatu jest praca nad konstruowaniem komunikatu wizualnego przy jednoczesnym zachowaniu klarowności przekazu i atrakcyjnej formie graficznej. Program Pracowni obejmuje m.in. zagadnienia związane ze świadomym posługiwaniem się kompozycją, kolorem i typografią oraz hierarchizowaniem struktury warstwy informacyjnej. Studenci realizują zadania o zróżnicowanym stopniu trudności, od prostych ćwiczeń skupionych na znaczeniu obrazu, kompozycji typograficznej, typografii semantycznej i komunikowaniu za pomocą form abstrakcyjnych. W Pracowni powstają także plakaty społeczne, plakaty dedykowane promocji wydarzeń kulturalnych, plakaty systemowe.

Pracownia Projektowania Plakatu kształci studentów I i II stopnia, jest pracownią dyplomującą zarówno na poziomie studiów licencjackich jak i magisterskich.

do góry