Typ studiów:
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Nr sali: 115
Charakterystyka:
Przedmioty wprowadzające oraz wymagania wstępne:
Cel
Celem kształcenia w pracowni jest przygotowanie studenta do nabywania umiejętności samodzielnego działania artystycznego w korelacji z grafiką projektową, po przez wykonywanie zadań związanych z grafiką ilustracyjną i komiksem.
Program pracowni uwzględnia praktyczne umiejętności studenta w kreowaniu obrazu analogowego i cyfrowego, od prostych elementów kompozycyjnych do złożonych i skomplikowanych przeobrażeń obrazu, z zastosowaniem technik cyfrowych. Ponadto program pracowni zakłada również wprowadzenie uczestników zajęć w złożoność interdyscyplinarności działań twórczych. Ważnym celem studiów w pracowni, jest rozwijanie i generowanie własnej postawy twórczej, poprzez realizację zadań na wskazany temat.
Uwzględnia, przedstawianie problemów i zagadnień dnia dzisiejszego w sztuce współczesnej - szczególnie w ilustracji i komiksie - z podkreśleniem znaczenia w/w działań interdyscyplinarnych, łączących m.in. sztuki plastyczne z literaturą, muzyką, teatrem (np. scenopis obrazkowy - storyboard).
Podczas wykonywania zadań, student będzie systematycznie kształtował swój indywidualny język wyrazu artystycznego, z równoczesnym pogłębianiem umiejętności zastosowania właściwego przekazu, stosując odpowiednie środki wyrazu, adekwatne do postawionego zadania.
Ćwiczenia dedykowane w programie pracowni, umożliwią studentom ich nieskrępowany i kreatywny rozwój. Będą preferować wielość punktów widzenia, akceptować mnogość postaw z uwzględnieniem różnych światopoglądów. W procesie kształcenia studenta w pracowni ważnymi elementami są:
Treści kształcenia:
Program przedmiotu zakłada indywidualne podejście do studenta. Studenci pracują indywidualnie. Zadania i ćwiczenia są poprzedzane wstępami merytorycznymi, a w trakcie ich realizacji
wspomagane korektami indywidualnymi. Korekty są ukierunkowane do pobudzania w studencie jego samodzielnych decyzji twórczych m.in. poprzez kształtowanie w nim umiejętności
podejmowania trafnych rozwiązań twórczych, z uwzględnieniem właściwych hierarchizacji środków wyrazu. Wszelkie działania twórcze studenta przy wykonywaniu zadań bieżących i kolejnych są dokumentowane w formie drukowanej i elektronicznej, co stanowi ważną część do potwierdzenia zakładanych efektów uczenia się wpisanych w program pracowni, a dla studenta pełnią rolę śledzenia na bieżąco własnego postępu i rozwoju twórczego.
Typ studiów:
stacjonarne I stopnia
Nr sali: 111
Charakterystyka:
W trakcie zajęć podejmowane są działania mające na celu uświadomienie studentkom i studentom ich roli jako projektantów odpowiedzialnych za współuczestniczenie w procesie kształtowania dostępności w ujęciu komunikacji przestrzennej, kulturowej i społecznej. Kształcenie w kierunku designu społecznego i dostępności, opierać się̨ będzie z jednej strony na pogłębieniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze sztuk projektowych a z drugiej na zaakcentowaniu istotnego znaczenia projektowania uniwersalnego, ergonomicznego w kontekście zmian jakie nastąpiły w strukturze współczesnego społeczeństwa. Program zajęć pozwoli na rozwój predyspozycji badawczo-projektowych studenta, istotnych z punktu widzenia kształcenia na profilu akademickim z uwzględnieniem jego wrażliwości i zdolności do empatycznego wglądu w potrzeby drugiego człowieka. Zakres poruszanej problematyki obejmie m.in.: projekty aktywistyczne, zorientowane na człowieka, prospołeczne, ekologiczne. Realizowane podczas zajęć zadania będą miały na celu utrwalanie postawy projektowania, które za swoje priorytety stawia sprawiedliwość, równość i zrównoważony rozwój, które kwestionuje wyłącznie komercyjny wymiar designu. Szuka do niego alternatyw, które mogą odegrać znaczącą rolę w rozwoju społeczeństw. W myśl zasady, że projektowanie to nie tylko wymyślanie rzeczy ładnych, ale też potrzebnych. Takich, które uczynią lepszym życie osób starszych z niepełnosprawnościami, cierpiących na choroby (np. alzheimera, autyzm), dotkniętych biedą, bezdomnych, więźniów czy imigrantów. Pomysłów, które rozwiążą konkretne, codzienne problemy ludzi czy lokalnych społeczności. W ramach realizacji programu, studentki i studenci będą mieli możliwość zapoznania się z zagadnieniami procesów projektowych, takich jak: projektowanie zorientowane na komunikację, czyli zwracające uwagę odbiorcy na zaistniały problem i projektowanie zorientowane na odbiorcę. W efekcie studentki i studenci nabędą umiejętności pozwalające im realizować w życiu zawodowym projekty usług, produktów, systemów informacji wizualnej, scenariuszy, wizualizacji oraz innych kreatywnych rozwiązań z pogranicza dziedzin, odpowiadających na współczesne potrzeby społeczności i wpisujące się w oczekiwania związane z wdrażaniem zasad projektowania uniwersalnego. Zdobyta wiedza pomoże studentom holistycznie spojrzeć na wybrane zagadnienia; ułatwi definiowanie złożonych założeń oraz budowanie własnych strategii projektowych w oparciu o trafnie rozpoznany problem.
W ramach prowadzonych ćwiczeń podejmowana jest aktywna współpraca z jednostkami zewnętrznymi takim jak Centre for Digital Biology and Biomedical Science – Biobank Łódź®, działającą na Wydziale Biologii UŁ , gdzie studentki i studenci mają możliwość udziału w realnym tworzeniu komunikacji na rzecz kampanii społecznej GENERATION-A-jakość życia przez pokolenia.
Strona z portfolio prowadzącego:
Bio prowadzącego:
dr Izabela Marta Jurczyk, Artysta, Designer, Typograf
Adiunkt w Instytucie Projektowania Graficznego na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Stypendystka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2018/2019. Od 2018 roku, nieprzerwanie Członek Jury A'Design Award & Competition, jednego z najważniejszych konkursów projektowych na świecie
Jurorka w Konkursie Kreatorskim Festiwalu Art & Design, zorganizowanego przez Akademickie Centrum Designu. Koordynatorka i kuratorka projektów edukacyjnych z obszaru art & science realizowanych we współpracy z Centre for Digital Biology and Biomedical Science – Biobank Łódź®, działającą na Wydziale Biologii UŁ. Od ponad 20 lat stale poszerza zakres swojej działalności, współpracuje jako projektant i realizator z wieloma galeriami w Polsce i za granicą. Jako projektant ma na swoim koncie kilkadziesiąt projektów i realizacji publikacji o sztuce jak również znaczące projekty identyfikacji przestrzeni publicznej oraz wydarzeń kulturalnych.