Typ studiów:
stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Współprowadząca:
dr Katarzyna Gołębiowska
Nr sali: 267
Charakterystyka:
Pracownia konceptu rysunkowego jest miejscem, gdzie odbywa się proces myślenia, kreowania i nadawania sensu pracy twórczej. Jest to czas i przestrzeń do stawiania pytań, do podjęcia pierwszych prób indywidualnych wypowiedzi artystycznych, laboratorium możliwości. Ćwiczenia dla I i II roku mają charakter wprowadzający, od tradycyjnych ćwiczeń akademickich, opartych na studium poprzez obserwację natury uczą m.in. podstaw kompozycji na płaszczyźnie, poznawania właściwości linii, plamy walorowej, faktury, kształtują umiejętność wykorzystywania różnych środków wyrazu dla uzyskania zamierzonego efektu. Na pierwszym i drugim roku ważną rolę odgrywają ćwiczenia warsztatowe mające na celu poznawanie różnych technik rysunkowych. Każde zajęcia rozpoczynają się treningiem-godzinne sesje szybkich szkiców z natury (modela w ruchu), mające także na celu usprawnienie obserwacji prawidłowych proporcji i budowy ciała ludzkiego, są to ćwiczenia niezbędne w dalszej pracy artysty, projektanta, kreatora, twórcy. Świadomość formy, kompozycji, złotego podziału, właściwych proporcji, stylu, w dobie nieustannie dokonującej się redefinicji pojęcia obrazu, towarzyszy zawsze aktualne pytanie-ważne zwłaszcza na Akademii Sztuk Pięknych-o wartość artystyczną dzieła i sens tworzenia sztuki.
Współprowadząca:
mgr Eryka Jura
Typ studiów:
stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Nr sali:
267
267A
Charakterystyka:
Nazwa pracowni – od studium do eksperymentu – określa dwa bieguny, pomiędzy którymi znajdujemy przestrzeń dla procesu twórczego.
Biegun pierwszy – studium – obejmuje kształcenie postrzegania i umiejętności oddania złożonej rzeczywistości przy użyciu dostępnych, tradycyjnych mediów i podłoży rysunkowych, na płaszczyźnie. Zakłada wnikliwą analizę odbieranego zmysłowo świata materi i badanie jejgo właściwości, uświadamianie sobie natury rzeczy w celu budowania i przekstałcania form. „Czego nie narysowałeś, nie widziałeś” (J.W. Goethe, „Podróż włoska”) Służy też uzyskaniu biegłości warsztatowej, która prowadzi do twóczej autonomii.
Biegun drugi – eksperyment – stanowi obszar poszukiwań, przenikań, przekraczania granic dyscyplin. Jest to eksploracja właściwości rozmaitych mediów i technik. Dotyczy też sposobów artystycznej interpretacji form i treści w obszarze szeroko pojetego obrazu. To RYSYUNEK najszerzej rozumiany – również przestrzenny, mobilny, multimedialny, performtywny, instalacja rysunkowa, wszelkie działania wykorzystujące nowe media.
Droga dydaktyczna Pracowni przebiega od pierwszego bieguna, jako części wyjściowej, podstawowej – do bieguna drugiego, przy czym eksperyment może tu być definiowany bardzo różnie – w kontekście praktyki dzisiejszych czasów może być nim również świadome pozostanie przy klasycznym rozumieniu rysunku.
Jednolite studia magisterskie
Prosimy na bieżąco śledzić pojawiające się na stronie internetowej uczelni informacje, gdyż plany zajęć mogą ulegać zmianom w każdym momencie.
Program studiów
Program od toku studiów 2025-2026
Program od toku studiów 2024-2025
Siatki godzin
Jednolite studia magisterskie
specjalność: rysunek
Cykl dydaktyczny od roku 2025-2026
Cykl dydaktyczny od roku 2024-2025
Cykl dydaktyczny od roku 2023-2024
Cykl dydaktyczny od roku 2022-2023
Cykl dydaktyczny od roku 2021-2022
Jednolite studia magisterskie
specjalność: malarstwo
Cykl dydaktyczny od roku 2025-2026
Cykl dydaktyczny od roku 2024-2025
Cykl dydaktyczny od roku 2023-2024