Współprowadząca:
mgr Izabela Morzyszek
Nr sali: 267A
Typ studiów:
Charakterystyka:
Nasza pracowania jest miejscem poszukiwań oraz doświadczeń warsztatowych i koncepcyjnych. Tworzymy warunki rozwoju dla Studentek i Studentów wszystkich kierunków studiów I i II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich.
Na pierwszych latach studiów kształcenie odbywa się poprzez stawianie jasno sprecyzowanych problemów plastycznych i zadań do rozwiązania.
Program zajęć obejmuje zagadnienia związane z budową obrazu malarskiego, koloru, światła, przestrzeni, perspektywy, problemu interpretacji, jednocześnie studenci są inspirowani do samodzielnego wyboru motywów i tematów malarskich.
W ciągu całego toku studiów zachęcamy do kreowania własnego języka plastycznego przywiązując szczególną wagę do indywidualnych predyspozycji, postaw plastycznych oraz potrzeb wynikających ze studiowanej specjalizacji. Każdego wspieramy w doskonaleniu umiejętności warsztatowych i w poszukiwaniach własnej ścieżki artystycznej.
Współprowadząca:
mgr Izabela Morzyszek
Typ studiów:
Nr sali: 71
Charakterystyka:
Niewątpliwą cechą Pracowni Rysunku Progresywnego jest położenie akcentu na ciągły rozwój i stymulację potencjału twórczego tkwiącego w osobowości każdego studenta. Sugestia i aktywizacja inwencji w odkrywaniu nowych form i zabiegów technologicznych są bodźcem do rozwoju i penetrowania nieodkrytych jeszcze obszarów w dziedzinie rysunku. Student wykształca w sobie umiejętność wykorzystywania w procesie twórczym wielu technik tradycyjnych i niekonwencjonalnych do swoich celów i zamysłu. Przekazywanie określonej wiedzy i doświadczenia skutkuje tym że student przygotowany jest do samodzielnej pracy twórczej oraz jest zdolny do podejmowania suwerennej decyzji w rozwiązywaniu określonych problemów plastycznych.
Dla studentów I i II roku przewidziany jest zestaw ćwiczeń opartych o studium modela w pracowni (akt) i w plenerze w których zwraca się uwagę na następujące problemy: Linia – płaszczyzna (plama), faktura, relacje form skrajnie jasnych i skrajnie ciemnych, statyka – dynamika, spojrzenie analityczne i póba przedstawienia syntezy, rytm. Umiejętność obserwacji natury i zachodzących w niej zjawisk oraz trafnego wyciągania wniosków rodzą się w trakcie realizacji rysunków opartych o tradycyjne techniki; ołówek, węgiel, tusz, gwasz itd. Ważne jest uzmysłowienie sobie relacji zachodzących między postacią ludzką a otoczeniem (wnętrze pracowni, pejzaż, martwa natura) i co za tym idzie - wgłębianie się w podstawowe elementy języka plastycznego. Są nimi: kompozycja, proporcja, skala, wielkość, kształt, rozpiętość walorowa, bryła. Podstawą do rozpoczęcia studium z natury jest przedstawienie koncepcji organizacji płaszczyzny w postaci wstępnych szkiców.
Typ studiów:
stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Współprowadząca:
dr Gabriela Cichowska
Nr sali: 211
Charakterystyka:
Dwa spostrzeżenia konstytuujące program dydaktyczny pracowni: Rysunek to dziedzina działalności twórczej w której asceza i natura używanych środków wyrazu wymagają od artysty dużej dozy wyobraźni. Proste, abstrakcyjne (linia) środki rysunkowe mają się jednak odwrotnie proporcjonalnie do bogactwa przekazywanych treści. Ważne jest również nie tylko co, ale także jak interpretujemy widzialne i niewidzialne. ”Jeżeli chcemy wypowiedzieć siebie, całą różnorodność naszych myśli i uczuć, jeśli chcemy to zrobić z niechybną trafnością w odniesieniu do różnorodnych tematów, musimy dostosować nasze środki wyrazu do potrzeb chwili w jej nieskończonych wariantach”. (T.S. Eliot) Pretekstem do studiów na wszystkich pięciu latach jest postać ludzka (akt). Pierwsze dwa lata to zgłębianie tajników warsztatowych. Charakterystyka narzędzi, motoryka i sposób ich używania, poznawanie i dobór papierów, studiowanie anatomii, perspektywy, kształcenie świadomości płaszczyzny etc... Następne lata studiów to czas egzemplifikacji indywidualnych predyspozycji studenta. Podpowiedzi skłaniające Go do wykorzystywania własnego temperamentu i umiejętności w mozolnym procesie odczytywania i obrazowania świata którego doświadcza.