Instytut Malarstwa i Rysunku jako teren współistnienia sztuki i projektowania, wpisuje się w strategię Uczelni podejmującej działania związane z dostosowaniem się do potrzeb współczesnego rynku, wpływem na otoczenie i zamiarem wykształcenia specjalistycznej kadry. Cel kształcenia zakłada przygotowanie samodzielnego i twórczego artysty, który potrafi w interesujący sposób interpretować bieżące tendencje artystyczne i projektowe, jak i stworzyć kreacyjne projekty autorskie, będąc równocześnie przygotowanym do podjęcia własnej kariery artystycznej. System kształcenia na kierunku malarstwo korespondując z działaniami określonymi w Misji Uczelni jest zbudowany na fundamencie autorskich, zintegrowanych z praktyką programów nauczania. Dla realizacji zadań postawionych przed studiami o profilu ogólnoakademickim oraz o profilu praktycznym zapewniamy udział w procesie dydaktycznym specjalistów, którzy swoje doświadczenie zawodowe zdobywali poza uczelnią. Studenci kierunku malarstwo o profilu praktycznym mają zagwarantowane możliwości odbycia praktyk poza uczelnią. Praktyczność edukacji otrzymuje wsparcie sieci współpracowników zewnętrznych Instytutu, o różnej roli i statusie w warunkach pracy analogicznych do przyszłej kariery zawodowej. Charakter i miejsce praktyk w dużej mierze zależeć będzie od zainteresowań i postulowanej drogi rozwoju studentów. Instytut otacza się w tym celu bogatym systemem interesariuszy zewnętrznych, firm, instytucji, podmiotów gospodarczych itp. dających wszechstronne możliwości praktyki dla profesjonalisty poruszającego się w obszarze malarstwa.

Absolwent jednolitych studiów magisterskich Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w Instytucie Malarstwa i Rysunku posiada kwalifikacje umożliwiające podejmowanie: samodzielnej pracy twórczej jako artysta malarz i twórca sztuk wizualnych w najróżniejszych obszarach życia; zatrudnienia jako ilustrator /dekorator/ projektant w firmach reklamowych lub samodzielnie jako osoba zatrudniona bez etatu realizująca projekty na zlecenie; zatrudnienia jako animator kultury aktywnie wspierający aktywność społeczną, profesjonalnie współpracujący na wielu płaszczyznach z instytucjami sektora publicznego (samorządowego np. domy kultury), pozarządowego (fundacje i stowarzyszenia), prywatnego (firmy); zajęcia jako współorganizator projektów edukacyjnych powstających we współpracy z instytucjami kultury i grupami społecznymi; pracy jako promotor sztuk plastycznych na rynku sztuki w galeriach, muzeach, instytucjach promocyjnych, mass-mediach; zatrudnienia jako artysta plastyk współpracujący z branżą filmową i teatralną o charakterze dokumentalnym lub zlecenia reklamowe; zatrudnienia w instytucji upowszechniania kultury i sztuki zajmujący się tworzeniem, planowaniem i realizacją koncepcji programowych w działach edukacji; pracy jako znawca do spraw promocji i strategii reklamowych; zajęć kuratorskich zajmujących się konstruowaniem koncepcji programowych wystaw, projektów artystycznych w galeriach i muzeach.

W Instytucie Malarstwa i Rysunku działają dwie Katedry, Katedra Malarstwa i Katedra Rysunku. Podstawą kierunku malarstwo jest dziewiętnaście autorskich Pracowni dyplomujących: dwanaście Pracowni Malarstwa i dziewięć Pracowni Rysunku. Pracownie artystyczne Instytutu posiadają pełną autonomię programową i kształcą studentów wszystkich  kierunków Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Począwszy od pierwszego roku studenci posiadają swobodę wyboru pracowni artystycznej. Obok programu podstawowego mają możliwość realizacji programu indywidualnego uzgodnionego z prowadzącym Pracownię. Kierunek posiada ofertę dydaktyczną opartą o specjalności: rysunek, malarstwo i realizowane są pod okiem doświadczonych pedagogów, będących równocześnie aktywnymi twórcami. Ważnym dopełnieniem kształcenia są zajęcia prowadzone w ramach pracowni technologii, kompozycji, grafiki, fotografii i mediów elektronicznych.

Obecnie w Instytucie zatrudnionych jest 30 pracowników, w tym 13 samodzielnych naukowych.

Katedra Malarstwa

  • Pracownia Malarskich Transpozycji Widzenia
  • Pracownia Ekspresji Malarskiej
  • Pracownia Przestrzeni Eksperymentu Malarskiego
  • Pracownia Formy Malarskiej
  • Pracownia Obrazu
  • Pracownia Malarstwa Studyjnego
  • Pracownia Imperatywu Malarskiego
  • Pracownia Malarstwa, Inspiracje Rzeczywistością
  • Pracownia Semantyki Obrazu
  • Pracownia Malarstwa i Działań Interdyscyplinarnych
  • Pracownia Działań Malarskich w Przestrzeni Publicznej
  • Pracownia Technologii Malarstwa
  • Pracownia Doświadczeń Malarskich

Katedra Rysunku

  • Pracownia Rysunku Progresywnego
  • Pracownia Rysunku Realistycznego
  • Pracownia Rysunku i Technik Ilustracyjnych
  • Pracownia Form Rysunkowych
  • Pracownia Rysunku Użytkowego
  • Pracownia Podstaw i Autonomii Rysunku
  • Pracownia Konceptu Rysunkowego
  • Pracownia Rysunku. Od Studium do Eksperymentu
  • Pracownia Kreacji Form Rysunkowych
  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 476.53 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 705.13 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 942.21 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 853.74 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 603.96 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 171.09 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 369.46 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 804.13 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 883.74 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 804.81 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 554.64 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 825.17 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 397.5 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 799.05 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 530.09 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 838.43 KB

Asystent:

dr Mirosław Koprowski

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 265

Charakterystyka:

Kształcenie w Pracowni Malarskich Transpozycji Widzenia, dedykowane jest studentom oczekującym od prowadzących zajęcia, swobody w podejmowaniu decyzji artystycznych.
Oczekiwania zaś pedagogów wobec uczestników kursu, skoncentrowane są na odkrywaniu tożsamości poprzez medium malarstwa.
Szanujemy autonomię, a także oryginalność rozwiązań proponowanych przez naszych studentów, dlatego też, każdemu z osobna proponujemy indywidualną ścieżkę nauczania. Dbamy o naturalny, konsekwentny rozwój, proponując zadania o coraz wyższym stopniu trudności. Oczekujemy rozwiązań nieoczywistych, często przekraczających dotychczasowy poziom osobistych doświadczeń.

Przewidywaną cechą kształcenia artystycznego jest świadomość, odpowiedzialność, a także konsekwencja w działaniu, oraz odwaga podejmowania decyzji i realizacji wytyczonej drogi. Poza wszystkim, w toku nabywania umiejętności poruszania się w materii malarstwa, fundamentem rozwoju pozostaje zdolność celnej obserwacji zjawiska, analizy materiału i w konsekwencji zdolność dokonywania trafnego wyboru.

Pierwsze kroki w oswajaniu z materią malarstwa, oparte są na analizie martwej natury i pracy z modelem. W miarę nabywania świadomości i opanowania technik malarskich, przystępujemy do eksplorowania zjawisk złożonych, wynikających z indywidualnych predyspozycji i zainteresowań. Aktywność artystyczną opieramy o systematyczną pracę w pracowni Uczelni, w czasie wyznaczonym programem zajęć, poza tym, oczekujemy samodzielnej aktywności poza Akademią.
Podstawową formą kontaktu i oceny pracy uczestników kursu, jest korekta indywidualna i zbiorowa, a także prezentacja dorobku przynajmniej raz w miesiącu.
Końcowa- semestralna ocena pracy, pozostaje wypadkową, wynikającą z zaangażowania, oraz ocen cząstkowych uzyskanych z przeglądów semestralnych.
Mając nadzieję na obopólnie ciekawą współpracę, zapraszamy do naszej pracowni wszystkich ambitnych studentów, gotowych do odkrywania swojej artystycznej i duchowej tożsamości.

Asystent:

mgr Dominika Walczak

Typ studiów:

  • stacjonarne jednolite studia magisterskie
  • stacjonarne I stopnia
  • stacjonarne II stopnia

nr Sali: 73

charakterystyka: 

W naszej pracowni realizujemy następujące zagadnienia:

1. Podstawy malarstwa
2. Obraz jako:

  • proces
  • progres
  • świadomość
  • postrzeganie
  • przekraczanie wewnętrznych i zewnętrznych ograniczeń
  • łamanie stereotypów
  • eksperyment techniczny i formalny
  • doświadczanie
  • sensualność

3. Wzajemne oddziaływanie osób, przedmiotów i zjawisk
4. Multimedialność wypowiedzi malarskiej

  • 01.JPG
    Filename: 01.JPG
    Size: 1029.05 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 469.64 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 525.05 KB
  • 04.JPG
    Filename: 04.JPG
    Size: 896.72 KB
  • 05.JPG
    Filename: 05.JPG
    Size: 579.02 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 1150.46 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 1098.32 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 1333.79 KB
  • 09.JPG
    Filename: 09.JPG
    Size: 486.77 KB
  • 10.JPG
    Filename: 10.JPG
    Size: 579.2 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 162.7 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 847.66 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 837.19 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 137.53 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 156.76 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 455.56 KB
  • 17.jpg
    Filename: 17.jpg
    Size: 423.03 KB
  • 18.jpg
    Filename: 18.jpg
    Size: 412.84 KB
  • 19.jpg
    Filename: 19.jpg
    Size: 438.9 KB
  • 20.jpg
    Filename: 20.jpg
    Size: 959.92 KB
  • 21.jpg
    Filename: 21.jpg
    Size: 1809.8 KB
  • 22.jpg
    Filename: 22.jpg
    Size: 2154.59 KB
  • 23.jpeg
    Filename: 23.jpeg
    Size: 143.19 KB
  • 24.JPG
    Filename: 24.JPG
    Size: 739.39 KB
  • 25.jpg
    Filename: 25.jpg
    Size: 650.54 KB
  • 26.jpg
    Filename: 26.jpg
    Size: 976.47 KB
  • 27.jpg
    Filename: 27.jpg
    Size: 1016.6 KB
  • 28.JPG
    Filename: 28.JPG
    Size: 552.95 KB
  • 29.JPG
    Filename: 29.JPG
    Size: 909.55 KB
  • 30.JPG
    Filename: 30.JPG
    Size: 673.06 KB

Asystent:

mgr Eryka Jura

Typ studiów:

stacjonarne jednolite magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:  267

Charakterystyka:

Kształcenie w pracowni „Przestrzeń Eksperymentu Malarskiego” odbywa się dwustopniowo.
Pierwszy stopień dotyczy studentów I i II roku i obejmuje studiowanie, szeroko pojętej natury.
Na podstawie studium natury omawiane są zagadnienia konstrukcji i budowy obrazu.
Praca z martwą naturą pozwala uwrażliwić studenta na kontrasty kolorystyczne i walorowe, kontrasty kształtu i wielkości oraz przestrzeni występujące w oglądanym zjawisku
Pierwsze ćwiczenia obejmują typowe zagadnienia związane z powstawaniem obrazu, jakimi są: kompozycja, temperatura koloru w świetle i w cieniu, oraz statyka i dynamika poszczególnych obszarów przedstawienia.
Początkowy etap studiowania w pracowni pozwala studentowi doskonalić i rozwijać warsztat malarski oraz dobierać odpowiednie środki plastyczne, do przedstawienia zaistniałej sytuacji w naturze.
Następnym krokiem w studiowaniu natury są próby jej interpretacji, polegające na syntezie poszczególnych elementów lub całości obserwowanego zjawiska. Pozwala to na rozwój świadomości plastycznej młodego artysty i jest to wstęp do poszukiwania własnego języka artystycznego.
Począwszy od trzeciego roku studiów zachęcamy podopiecznych do proponowania własnych rozwiązań artystycznych oraz eksperymentowania z różnymi materiałami i technikami malarskimi oraz współcześnie dostępnymi mediami.
Obraz traktowany jest jako szeroko pojęte dzieło, nie koniecznie istniejące tylko na płaszczyźnie płótna i może on wkraczać w inne dyscypliny artystyczne, takie jak rzeźba, rysunek czy sztuka video.
Eksperyment oraz - często zaistniały w pracy – przypadek, prowokują studenta do podejmowania decyzji o akceptacji lub odrzucenia powstałych rozwiązań, co rozwija jego świadomość plastyczną i samodzielność.
Otwartość na nowatorskie podejście do obrazu oraz na rożnorodne propozycje rozwiązań w pracy artystycznej to cechy charakterystyczne prowadzonej przez nas pracowni, a radość tworzenia i odkrywania oraz obcowania z tajemnicą, jaką jest akt twórczy oraz samo dzieło sztuki, stawiamy na pierwszym miejscu w edukacji.

„Jedną z zalet młodości jest to, że nie zniechęcają jej prozaiczne trudności, . które dla większości dorosłych wydają się nie do przezwyciężenia.”

Michio Kaku

  • 001.jpg
    Filename: 001.jpg
    Size: 1039.11 KB
  • 002.jpg
    Filename: 002.jpg
    Size: 931.31 KB
  • 003.jpg
    Filename: 003.jpg
    Size: 864.01 KB
  • 004.jpg
    Filename: 004.jpg
    Size: 717.08 KB
  • 005.jpg
    Filename: 005.jpg
    Size: 215.47 KB
  • 006.jpg
    Filename: 006.jpg
    Size: 443.98 KB
  • 007.jpg
    Filename: 007.jpg
    Size: 222.91 KB
  • 008.jpg
    Filename: 008.jpg
    Size: 224.67 KB
  • 009.jpg
    Filename: 009.jpg
    Size: 241.15 KB
  • 010.jpg
    Filename: 010.jpg
    Size: 79.97 KB
  • 011.jpg
    Filename: 011.jpg
    Size: 134.47 KB
  • 012.jpg
    Filename: 012.jpg
    Size: 132.5 KB

Asystent:

mgr Szymon Sobczak

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:  267 A

Charakterystyka:

Pracownia Malarstwa jest przestrzenią, w której mogą spotkać się odrębne sposoby interpretacji rzeczywistości, odmienne postawy twórcze i ideologiczne. Tu, z jednej strony studenci poznają i rozwijają techniki warsztatowe, z drugiej natomiast, dzięki zadaniom konceptualnym podejmują zagadnienia, które są dla nich inspiracją i ważnym powodem do twórczych działań. Ćwiczenia te prowokują do analizy problemu, a tym samym stawiania wielu pytań o sensy i znaczenia. Głównym celem edukacji jest więc pogłębianie świadomości i rozbudzenie wrażliwości wizualnej. Proponowane zadania konceptualne należy traktować zatem jako eksperyment artystyczny, gdzie istotnym czynnikiem staje się błąd, który w tym kontekście zyskuje pozytywne znaczenie - jest jednym z elementów całego procesu badawczego. Okres studiów jest czasem ,”samookreślenia”, zdobywania indywidualnych doświadczeń, dokonywaniem wyborów, dlatego istotne stają się dla nas umiejętność analizy badanego zjawiska, samodzielność w podejmowaniu decyzji wraz z konsekwencjami jakie ona pociąga, a także umiejętność wyciągania wniosków i samokrytyki wobec własnej działalności. Ćwiczenia mają prowokować sytuacje,które staną się początkiem intelektualnej ,”dyskusji” z otaczającą rzeczywistością i pozwolą jednocześnie określić w niej nasze miejsce, także w kontekście aktualnej sztuki. Dzięki nim student w drodze własnych poszukiwań powinien wykształcić indywidualny język wypowiedzi artystycznej, własną opinię na temat współczesnej sztuki oraz zagadnień przez nią podejmowanych. Ćwiczenia mają uświadomić różnice między nami, naszą odrębność w postrzeganiu rzeczywistości i wielość motywów, dla których zajmujemy się sztuką. Dlatego też sposób i technika realizacji zadań jest często dowolna. Twórcze poszukiwania, oprócz tradycyjnych technik malarskich czy rysunkowych, mogą oscylować wokół nowoczesnych środków obrazowania takich jak media cyfrowe, instalacja, fotografia, obiekt, performance, działania audio-wizualne, itp. Niemożliwe staje się oddzielenie procesu interpretacyjnego od środków wyrazu. Szukanie adekwatnej formy i osiągnięcie równowagi między formą a treścią powinno stać się także jednym z głównych celów twórczych poszukiwań. Kryteriami oceny są wrażliwość, niekonwencjonalne myślenie przełamujące schematy, adekwatność środków wyrazu w stosunku do koncepcji, czy idei, jaką student chce przekazać poprzez realizację ćwiczenia. Nierozłącznym elementem pracy często staje się przypadek i to on wielokrotnie jest momentem przełomowym. Według słów Marlaux: ,,Formy bywają imitowane, kopiowane i przekazywane z pokolenia na pokolenie.(…) W tym układzie formy nie muszą być logicznym wyrazem wartości. Często bywają nawet nielogiczne i odkrywane przypadkowo. Zdarza się, że choć poszukuje umysł, znajduje bardzo często ręka”.

  • linkyt.txt
    Filename: linkyt.txt
    Size: 0.09 KB
  • 1.jpg
    Filename: 1.jpg
    Size: 1520.01 KB
  • 2.jpg
    Filename: 2.jpg
    Size: 797.4 KB

Asystent:

mgr Katarzyna Gołębiowska

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 307 (gmach: ul. Franciszkańskiej 76/78)

Charakterystyka:

Studia w pracowni polegają na poznawaniu zasad dotyczących budowy obrazu, jego gramatyki oraz funkcji. Zajęcia wprowadzają studenta w obszar twórczości artystycznej, przyczyniając się w równym stopniu do rozwoju jego postrzegania oraz rozumienia formy artystycznej. Studia mają charakter warsztatowo- konsultacyjny. Podstawa programowa stanowi szeroko rozumiana rzeczywistość zastana, traktowana jako laboratorium formy oraz źródło refleksji artystycznej; częstokroć poszerzana jest także o inne obszary istotne dla studenta. Proces ten jest zależny od indywidualnego rozwoju, doświadczeń, postawy filozoficznej, zainteresowań, emocji czy wyobraźni każdego studenta. Funkcję służebną pełnią cyklicznie przygotowane ćwiczenia o określonych cechach formalnych pełniące rolę bazy wyjściowej do świadomej kreacji artystycznej. Świadome używanie środków artystycznych adekwatnych do zamierzeń, treści oraz całościowe budowanie koncepcji artystycznych jest stałą praktyką nauczania.

Zwraca się szczególną uwagę na refleksję teoretyczną dotyczącą znaczenia i oddziaływania obrazu w zmieniającej się kulturze wizualnej; sukcesywne poszerzanie warsztatu artystycznego przy jednoczesnym pogłębianiu doświadczeń dotyczących pojęć z zakresu tradycyjnych i współczesnych środków wyrazu; korzystanie ze współczesnych technologii wespół z konwencjonalnymi technikami malarskimi.

Efekty pracy tj. oddziaływanie obrazu lub całościowy projekt student ma możliwość prezentacji i konfrontacji w przestrzeni należącej do dyspozycji Pracowni-tzw. Szara Ściana, zdobywając elementarne doświadczenia w zakresie aranżacji swojej pracy, tym samym jest częstokroć pierwszą próbą wejścia w dialog ze środowiskiem akademickim.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 634.24 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 383.31 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 499.59 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 350.23 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 701.91 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 646.75 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 584.81 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 565.86 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 486.12 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 425.54 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 557.29 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 642.93 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 892.76 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 649.94 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 549.18 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 626.83 KB
  • 17.jpg
    Filename: 17.jpg
    Size: 748.02 KB
  • 18.jpg
    Filename: 18.jpg
    Size: 733.66 KB
  • 19.jpg
    Filename: 19.jpg
    Size: 404.68 KB

Asystent:

Mgr Izabela Krześlak

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 71

Charakterystyka:

Główną charakterystyką pracowni jest indywidualne podejście do studentów. Prowadzący kładzie duży nacisk na podniesienie świadomości artystycznej, rozwój pasji, odwagi i twórczej wolności. Zakres realizowanej w pracowni twórczej stylistyki jest dość szeroki: od realizmu do abstrakcji. Ich eksploracja zależy wyłącznie od doświadczenia, wrażliwości, osobowości i wyobraźni studenta.

Pierwszy rok realizuje tradycyjny program malarstwa studyjnego oparty na studium z natury. Na tym etapie omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące koloru, kompozycji, technologii. Wraz ze zdobytym doświadczeniem studenci mogą proponować własne pomysły. Nie zapominając o porządnym warsztacie i malarskiej tradycji zachęca się studiujących do poszukiwania nowych środków wyrazu, eksperymentowania ze współczesnymi mediami i technologiami.

Asystent:

dr Aleksandra Hoffer

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali:  274

Charakterystyka:

W Pracowni Imperatywu Malarskiego uczymy malarstwa i refleksji nad malarstwem.

Pierwsze ćwiczenia to praca z natury. Martwa natura, model, wnętrze a także praca w plenerze. Obserwujemy naturę i szukamy środków malarskich, którymi możemy wywołać efekt siatkówkowy u osoby parzącej na płótno, podobny do tego, który jest udziałem malarza obserwującego naturę. To ćwiczenia początkowe, kiedy wygląd natury jest środkiem wspólnym dla studenta i nauczyciela, niejako świadkiem pomagającym rozstrzygnąć czy użyta forma skutecznie przywołuje wygląd natury. Pierwsze ćwiczenia mają pokazać co jest jaśniejsze a co ciemniejsze i najważniejsze ustawić balans temperaturowy światła i cienia. Pomału zbliżamy się do opanowania sposobów, które wywołują iluzję. To bardzo ważny moment, w istotnym sensie, inicjacja malarska. Dalej uzmysławiamy adeptom sztuki, że nasza siatkówka nie ma charakteru jednorodnego jak na przykład matryca w aparacie fotograficznym. Spojrzenie jest czymś bliższym pojęciu skanowania. Barwy widzimy dynamicznie. O efekcie barwnym decydują powidoki, kontrasty współczesne i następcze. Ćwiczenia o takim charakterze mają uzmysłowić studentowi w jaki sposób funkcjonuje forma plastyczna, jaka jest jej natura. Następne ćwiczenia skłaniają do odkrycia substancjalnej natury farby. Czy jej gęstość, faktura, transparentność, połyskliwość, mogą służyć do odkrycia szczególnych efektów optycznych. Chcemy zainteresować adeptów sztuki zmysłową istotą malarstwa. Pierwsze cztery semestry to praca nad tym jak farba zamienia się w formę, która inicjuje wyobraźnię. W tym miejscu ustępujemy pierwszeństwa studentowi, starając się iść pól kroku za nim. Oczekujemy inicjatywy i inwencji. Pomagamy nazwać problem, które określą sens następnego ćwiczenie. Korzystając z naszego permanentnego doświadczenia malarskiego, oczekujemy i wspieramy inicjatywy studentów. Świadomość funkcjonowania formy plastycznej, umiejętność oraz doświadczenie dają możliwość autonomicznego wyboru indywidualnej strategii twórczej, dopasowanej do wewnętrznych predyspozycji. Forma może być narzędziem poznania świata, siebie samego i naszego miejsca we współczesności. Doświadczenie sztuki ma charakter osobisty i taką relację proponujemy w rozmowie o malarstwie. Pracownia permanentnie służy studentom. Godziny wyznaczone w grafiku zajęć, to czas na spotkanie i rozmowę o sztuce.

Aktywność studentów może być rozszerzona o działania medialne, które realizowane równolegle z programem Pracowni będą stanowić wprowadzenie do stworzenia cyklu malarskiego lub kolekcji obrazów dyplomowych. Sięgając po różne środki wyrazu, działania te mogą stać się przygotowaniem do pracy nad wydobyciem indywidualnej przestrzeni wizualnej adepta sztuki. Wykorzystanie różnych technik malarskich, rysunkowych, graficznych, czy fotograficznych oraz selekcja narzędzi i ich połączeń może stanowić nowe doświadczenia, które zwrócą uwagę studentów na własną wrażliwość, jak również mogą stać się faktycznym zapisem wyobraźni. Praca każdego ze studentów będzie mogła przybrać formę szkiców albo notatek wizualnych, jak również projekcji, nagrań czy animacji poklatkowych. Projekty mogą być zaprezentowany jako pewien wybór i odnosić się do realizacji malarskich.

  • 001.JPG
    Filename: 001.JPG
    Size: 161.32 KB
  • 003.JPG
    Filename: 003.JPG
    Size: 126.92 KB
  • 004.JPG
    Filename: 004.JPG
    Size: 167.11 KB
  • 005.JPG
    Filename: 005.JPG
    Size: 684.88 KB
  • 006.JPG
    Filename: 006.JPG
    Size: 388.89 KB
  • 007.JPG
    Filename: 007.JPG
    Size: 412.18 KB
  • 008.jpg
    Filename: 008.jpg
    Size: 215.09 KB
  • 009.JPG
    Filename: 009.JPG
    Size: 334.41 KB
  • 010.JPG
    Filename: 010.JPG
    Size: 99.25 KB
  • 011.JPG
    Filename: 011.JPG
    Size: 161.21 KB
  • 012.JPG
    Filename: 012.JPG
    Size: 486.25 KB
  • 012a.JPG
    Filename: 012a.JPG
    Size: 501.93 KB
  • 013.jpg
    Filename: 013.jpg
    Size: 218.18 KB
  • 014.JPG
    Filename: 014.JPG
    Size: 436.5 KB
  • 015.JPG
    Filename: 015.JPG
    Size: 561.19 KB
  • 015a.JPG
    Filename: 015a.JPG
    Size: 741.25 KB
  • 016.jpg
    Filename: 016.jpg
    Size: 271.59 KB
  • 017.JPG
    Filename: 017.JPG
    Size: 717.32 KB
  • 018.jpg
    Filename: 018.jpg
    Size: 786.23 KB
  • 019.JPG
    Filename: 019.JPG
    Size: 459.77 KB
  • 020.JPG
    Filename: 020.JPG
    Size: 252.94 KB
  • 021.JPG
    Filename: 021.JPG
    Size: 158.97 KB
  • 022.JPG
    Filename: 022.JPG
    Size: 510.46 KB
  • 023.JPG
    Filename: 023.JPG
    Size: 114.85 KB
  • 024.jpg
    Filename: 024.jpg
    Size: 815.5 KB
  • 025.JPG
    Filename: 025.JPG
    Size: 177.46 KB
  • 026.JPG
    Filename: 026.JPG
    Size: 342.55 KB
  • 027.JPG
    Filename: 027.JPG
    Size: 193.08 KB
  • 030.JPG
    Filename: 030.JPG
    Size: 76.39 KB
  • 030a.JPG
    Filename: 030a.JPG
    Size: 170.51 KB

Pracownia Malarstwa, Inspiracje Rzeczywistością
dr hab. Jarosław Lewera prof. uczelni

Asystent:

dr hab. Grzegorz Kalinowski

mgr Eryka Jura

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali : 273

Charakterystyka :

Program pracowni opiera się na wieloaspektowym rozwoju malarskim, mającym na celu przede wszystkim uwrażliwienie młodego adepta sztuki na wielość i różnorodność czynników, jakie wchodzą w skład budowy obrazu. Ważnym aspektem niezbędnym do kształtowania formy dzieła jest poznanie tajników technologicznych malarstwa dlatego bazujemy na wielowiekowej tradycji malarstwa stawiając na otwartość działań malarskich dziejących się aktualnie w sztuce. W początkowym okresie studiów zajęcia z zakresu malarstwa mają przede wszystkim charakter propedeutyczny, celem ich jest wprowadzenie w świat malarstwa i zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i pojęciami plastycznymi.  Zadania postawione dla studentów przez prowadzącego mają rozwijać zdolność komponowania obrazu, uwrażliwiać na kolor, i co się z tym wiąże mają przyczyniać się do poznania takich zagadnień jak: światło w malarstwie, temperatura koloru, walor, tonacja obrazu, kontrast chromatyczny, plama, linia, budowa przestrzeni, faktura malarska. Ćwiczenia z tego okresu realizowane są poprzez wnikliwą obserwacje natury i odbywają się w oparciu o zaaranżowane sytuacje z modelem, martwą naturę, pejzaż oraz wnętrze. Dla studentów lat wyższych z biegiem czasu zarysowują się nowe problemy malarskie związane nieodłącznie z ich osobistym zaangażowaniem, nabytym doświadczeniem, przeżyciami, emocjami, a także z bardziej wnikliwą analizą otaczającego nas świata. Na tym etapie student zauważa możliwości jakie płyną z penetracji obrazowej i znaczeniowej otaczającej nas rzeczywistości, a w dalszej kolejności jej późniejszej transformacji opartej na własnej wyobraźni, wykorzystując przy tym niejednokrotnie dostępne rastrowe programy komputerowe. Nie ma zakreślonych granic inspiracji, inspiracją do stworzenia obrazu może stać się wszystko, także czerpanie obrazów rzeczywistości z własnej matrycy aparatu fotograficznego, jak również przedstawień i znaczeń z obszaru szeroko pojętej kultury m.in.: filmu, telewizji, prasy, książek, albumów, wystaw etc. Nie wyłączamy z zakresu inspiracji oczywiście internetu, który stał się dzisiaj ogromnym i podstawowym rezerwuarem obrazów dzisiejszego świata i zjawisk w nim zachodzących.

 

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 746.52 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 600.14 KB
  • 03.JPG
    Filename: 03.JPG
    Size: 161.67 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 184.1 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 134.51 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 525.04 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 645.48 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 381.36 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 577.8 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 187.8 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 362.83 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 145.24 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 178.53 KB
  • 15..jpg
    Filename: 15..jpg
    Size: 668.96 KB
  • 16.JPG
    Filename: 16.JPG
    Size: 718.91 KB
  • 17.jpg
    Filename: 17.jpg
    Size: 79.08 KB
  • 18.jpg
    Filename: 18.jpg
    Size: 78.24 KB
  • 19.JPG
    Filename: 19.JPG
    Size: 128.36 KB
  • 20.jpg
    Filename: 20.jpg
    Size: 583.24 KB
  • 21.jpg
    Filename: 21.jpg
    Size: 540.68 KB
  • 22.jpg
    Filename: 22.jpg
    Size: 155.35 KB
  • 23.jpg
    Filename: 23.jpg
    Size: 106.66 KB
  • 24.jpeg
    Filename: 24.jpeg
    Size: 919.11 KB
  • 25.jpg
    Filename: 25.jpg
    Size: 127.43 KB
  • 26.jpg
    Filename: 26.jpg
    Size: 569.77 KB
  • 27.jpg
    Filename: 27.jpg
    Size: 287.87 KB

Asystentki:

dr Gabriela Cichowska

dr Aleksandra Kozioł

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie - dotyczy studentów Wydziału MiR

stacjonarne I stopnia- dotyczy studentów pozostałych Wydziałów w

stacjonarne II stopnia- dotyczy studentów pozostałych Wydziałów w

Nr sali:  211 (gmach: ul. Wojska Polskiego)

Charakterystyka:

Student 1-ego roku przychodzi do pracowni malarstwa z pewnymi umiejętnościami realistycznego malowania zweryfikowanymi egzaminem. Początkowy semestr przeznaczony jest na ćwiczenia techniczne utrwalające umiejętności adepta, lub je uzupełniające. Od drugiego semestru zachęcany jest do zdefiniowania własnego artystycznego credo i podjęcia własnej problematyki malarskiej – to jest cel główny. Po samookreśleniu następuje praca nad doborem najlepszych środków dla wyrażenia treści (użytym kodem wizualnym), dobór odpowiedniego warsztatu i praca nad nim, wzbogacanie refleksji (miedzy innymi przez lektury).

Ułatwieniu odnalezienia sensu własnej twórczości służy analiza sensów zastanych -lub ich podważenie- w występujących zjawiskach w pracowni lub poza nią. W pracowni mamy kontakt z materią ożywioną i nieożywioną, w różnym stopniu uporządkowania estetycznego i znaczeniowego. Materia ożywiona to głównie ludzie w różnym stopniu poruszający się (dobry temat malarski), czasami z aluzyjnym wyróżnieniem kogoś w rodzaju klasycznego modela, zachęcającego do studiów z natury, analizy koloru i formy na wzór akademicki, bądź dokonania np. pastiszu, czy dekonstrukcji. Materia nieożywiona występująca w przestrzeni pracowni w różnym stopniu uporządkowana, również stanowi pretekst malarskich poszukiwań z pewnym wyróżnionym fragmentem, aluzją do martwej natury. Zarówno model jak i martwa natura zawierają tematykę formalna i znaczeniową będącą pretekstem do własnych poszukiwań artystyczno- technologicznych. Zjawiska z poza pracowni (czy jako szkice z natury, fotografie, zjawiska kultury) mogą być inspiracją do powstających obrazów. studenci są również zachęcani do wizualnych operacji semantycznych w przestrzeni publicznej. Preferowane jest doświadczanie różnych mediów, różnych środków ekspresji, od tradycyjnych do zupełnie nieszablonowych, różnych stylów malowania. Bycie komunikatywnym jako bycie wszechstronnym, czyli możliwość rozumienia różnych użyć języka: na przykład: swobodne posługiwanie się językiem realizmu jak i językiem abstrakcji. Pełne uczestnictwo w kulturze na zasadzie budowania odniesień między formą plastyczną a wyznawaną filozofią, stanem psychologicznym czy zjawiskami politycznymi lub socjologicznymi. Radość bycia sobą, całkowita harmonia z użytymi środkami wyrazu i technologii, kontemplacja tu i teraz.

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 1267.19 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 620.14 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 709.22 KB
  • 04.JPG
    Filename: 04.JPG
    Size: 929.16 KB
  • 05.JPG
    Filename: 05.JPG
    Size: 276.31 KB
  • 06.JPG
    Filename: 06.JPG
    Size: 304.99 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 811.1 KB
  • 08.JPG
    Filename: 08.JPG
    Size: 1333.62 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 762.19 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 285.83 KB
  • 11.JPG
    Filename: 11.JPG
    Size: 973.6 KB
  • 12.JPG
    Filename: 12.JPG
    Size: 1231.43 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 1502.47 KB
  • 14.JPG
    Filename: 14.JPG
    Size: 245.07 KB
  • 15.JPG
    Filename: 15.JPG
    Size: 468.98 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 643.62 KB
  • 17.JPG
    Filename: 17.JPG
    Size: 568.73 KB

Asystent:

dr Aleksandra Kozioł

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:  210

Charakterystyka:

Celem studiów w Pracowni Malarstwa i Działań Interdyscyplinarnych jest doświadczanie i rozwijanie postawy twórczej.

Proponujemy ćwiczenia umożliwiające nieskrępowany rozwój. Doceniamy wielość punktów widzenia i oczekujemy ciekawych postaw oraz różnorodnych światopoglądów. Nasza Pracownia, to miejsce, gdzie poznajemy przeszłe i analizujemy aktualne tendencje w sztuce.

Uważamy, że w pracowni, bezpośrednio przy obrazie, jest miejsce na przekazanie wiedzy proceduralnej rozumianej jako sposób myślenia, styl rozwiązywania problemów formalnych i plastycznych oraz tych z zakresu techniki malarskiej. Kształcenie odbywa się na drodze indywidualnej, a najczęstszą formą oddziaływania jest korekta. Kolektywne formy nauczania, to wprowadzenie do tematu, pokaz oraz wykład. Ważnym elementem studiów są indywidualne ścieżki poszerzania wiedzy i zainteresowań przez, m.in.: lektury, wystawy oraz Internet. Studia w pracowni polegają na aktywnym uczestnictwie w procesie dydaktycznym, na który składa się wykonanie zestawu zaproponowanych zadań z natury oraz z wyobraźni i regularny kontakt z prowadzącymi pracownię. Podstawą do zaliczenia jest obecność na ćwiczeniach i namalowanie przewidzianych programem pracowni obrazów. W ciągu semestru od studentów kierunku malarstwo wymagamy sześć obrazów, studenci pozostałych kierunków malują cztery obrazy.

Studenci pierwszego roku studiują na podstawie autorskiego programu. Zwracamy w nim uwagę na poszerzenie kompetencji z zakresu techniki. Studenci lat starszych malują z natury zadania zaproponowane w pracowni, jednak zmieniają się względem ich prac wymagania. Oczekujemy, wraz z kumulacją doświadczeń i wiedzy, wyższego poziomu kreacji i samodzielności. Przejawia się to w dojrzałości formy malarskiej i indywidualizacji postaw.

Na początku czwartego roku studiów student określa swoje dążenia i zainteresowania w formie własnego credo i ustalonego z prowadzącymi indywidualnego programu. Natomiast zestaw prac dyplomowych może być kontynuacją wcześniejszych ustaleń lub sformułowaną na nowo propozycją.

do góry