Asystent:
dr Mirosław Koprowski
Typ studiów:
stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Nr sali: 265
Charakterystyka:
Kształcenie w Pracowni Malarskich Transpozycji Widzenia, dedykowane jest studentom oczekującym od prowadzących zajęcia, swobody w podejmowaniu decyzji artystycznych.
Oczekiwania zaś pedagogów wobec uczestników kursu, skoncentrowane są na odkrywaniu tożsamości poprzez medium malarstwa.
Szanujemy autonomię, a także oryginalność rozwiązań proponowanych przez naszych studentów, dlatego też, każdemu z osobna proponujemy indywidualną ścieżkę nauczania. Dbamy o naturalny, konsekwentny rozwój, proponując zadania o coraz wyższym stopniu trudności. Oczekujemy rozwiązań nieoczywistych, często przekraczających dotychczasowy poziom osobistych doświadczeń.
Przewidywaną cechą kształcenia artystycznego jest świadomość, odpowiedzialność, a także konsekwencja w działaniu, oraz odwaga podejmowania decyzji i realizacji wytyczonej drogi. Poza wszystkim, w toku nabywania umiejętności poruszania się w materii malarstwa, fundamentem rozwoju pozostaje zdolność celnej obserwacji zjawiska, analizy materiału i w konsekwencji zdolność dokonywania trafnego wyboru.
Pierwsze kroki w oswajaniu z materią malarstwa, oparte są na analizie martwej natury i pracy z modelem. W miarę nabywania świadomości i opanowania technik malarskich, przystępujemy do eksplorowania zjawisk złożonych, wynikających z indywidualnych predyspozycji i zainteresowań. Aktywność artystyczną opieramy o systematyczną pracę w pracowni Uczelni, w czasie wyznaczonym programem zajęć, poza tym, oczekujemy samodzielnej aktywności poza Akademią.
Podstawową formą kontaktu i oceny pracy uczestników kursu, jest korekta indywidualna i zbiorowa, a także prezentacja dorobku przynajmniej raz w miesiącu.
Końcowa- semestralna ocena pracy, pozostaje wypadkową, wynikającą z zaangażowania, oraz ocen cząstkowych uzyskanych z przeglądów semestralnych.
Mając nadzieję na obopólnie ciekawą współpracę, zapraszamy do naszej pracowni wszystkich ambitnych studentów, gotowych do odkrywania swojej artystycznej i duchowej tożsamości.
Asystent:
mgr Dominika Walczak
Typ studiów:
nr Sali: 73
charakterystyka:
W naszej pracowni realizujemy następujące zagadnienia:
1. Podstawy malarstwa
2. Obraz jako:
3. Wzajemne oddziaływanie osób, przedmiotów i zjawisk
4. Multimedialność wypowiedzi malarskiej
Asystent:
mgr Eryka Jura
Typ studiów:
stacjonarne jednolite magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Nr sali: 267
Charakterystyka:
Kształcenie w pracowni „Przestrzeń Eksperymentu Malarskiego” odbywa się dwustopniowo.
Pierwszy stopień dotyczy studentów I i II roku i obejmuje studiowanie, szeroko pojętej natury.
Na podstawie studium natury omawiane są zagadnienia konstrukcji i budowy obrazu.
Praca z martwą naturą pozwala uwrażliwić studenta na kontrasty kolorystyczne i walorowe, kontrasty kształtu i wielkości oraz przestrzeni występujące w oglądanym zjawisku
Pierwsze ćwiczenia obejmują typowe zagadnienia związane z powstawaniem obrazu, jakimi są: kompozycja, temperatura koloru w świetle i w cieniu, oraz statyka i dynamika poszczególnych obszarów przedstawienia.
Początkowy etap studiowania w pracowni pozwala studentowi doskonalić i rozwijać warsztat malarski oraz dobierać odpowiednie środki plastyczne, do przedstawienia zaistniałej sytuacji w naturze.
Następnym krokiem w studiowaniu natury są próby jej interpretacji, polegające na syntezie poszczególnych elementów lub całości obserwowanego zjawiska. Pozwala to na rozwój świadomości plastycznej młodego artysty i jest to wstęp do poszukiwania własnego języka artystycznego.
Począwszy od trzeciego roku studiów zachęcamy podopiecznych do proponowania własnych rozwiązań artystycznych oraz eksperymentowania z różnymi materiałami i technikami malarskimi oraz współcześnie dostępnymi mediami.
Obraz traktowany jest jako szeroko pojęte dzieło, nie koniecznie istniejące tylko na płaszczyźnie płótna i może on wkraczać w inne dyscypliny artystyczne, takie jak rzeźba, rysunek czy sztuka video.
Eksperyment oraz - często zaistniały w pracy – przypadek, prowokują studenta do podejmowania decyzji o akceptacji lub odrzucenia powstałych rozwiązań, co rozwija jego świadomość plastyczną i samodzielność.
Otwartość na nowatorskie podejście do obrazu oraz na rożnorodne propozycje rozwiązań w pracy artystycznej to cechy charakterystyczne prowadzonej przez nas pracowni, a radość tworzenia i odkrywania oraz obcowania z tajemnicą, jaką jest akt twórczy oraz samo dzieło sztuki, stawiamy na pierwszym miejscu w edukacji.
„Jedną z zalet młodości jest to, że nie zniechęcają jej prozaiczne trudności, . które dla większości dorosłych wydają się nie do przezwyciężenia.”
Michio Kaku
Asystent:
mgr Szymon Sobczak
Typ studiów:
stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Nr sali: 267 A
Charakterystyka:
Pracownia Malarstwa jest przestrzenią, w której mogą spotkać się odrębne sposoby interpretacji rzeczywistości, odmienne postawy twórcze i ideologiczne. Tu, z jednej strony studenci poznają i rozwijają techniki warsztatowe, z drugiej natomiast, dzięki zadaniom konceptualnym podejmują zagadnienia, które są dla nich inspiracją i ważnym powodem do twórczych działań. Ćwiczenia te prowokują do analizy problemu, a tym samym stawiania wielu pytań o sensy i znaczenia. Głównym celem edukacji jest więc pogłębianie świadomości i rozbudzenie wrażliwości wizualnej. Proponowane zadania konceptualne należy traktować zatem jako eksperyment artystyczny, gdzie istotnym czynnikiem staje się błąd, który w tym kontekście zyskuje pozytywne znaczenie - jest jednym z elementów całego procesu badawczego. Okres studiów jest czasem ,”samookreślenia”, zdobywania indywidualnych doświadczeń, dokonywaniem wyborów, dlatego istotne stają się dla nas umiejętność analizy badanego zjawiska, samodzielność w podejmowaniu decyzji wraz z konsekwencjami jakie ona pociąga, a także umiejętność wyciągania wniosków i samokrytyki wobec własnej działalności. Ćwiczenia mają prowokować sytuacje,które staną się początkiem intelektualnej ,”dyskusji” z otaczającą rzeczywistością i pozwolą jednocześnie określić w niej nasze miejsce, także w kontekście aktualnej sztuki. Dzięki nim student w drodze własnych poszukiwań powinien wykształcić indywidualny język wypowiedzi artystycznej, własną opinię na temat współczesnej sztuki oraz zagadnień przez nią podejmowanych. Ćwiczenia mają uświadomić różnice między nami, naszą odrębność w postrzeganiu rzeczywistości i wielość motywów, dla których zajmujemy się sztuką. Dlatego też sposób i technika realizacji zadań jest często dowolna. Twórcze poszukiwania, oprócz tradycyjnych technik malarskich czy rysunkowych, mogą oscylować wokół nowoczesnych środków obrazowania takich jak media cyfrowe, instalacja, fotografia, obiekt, performance, działania audio-wizualne, itp. Niemożliwe staje się oddzielenie procesu interpretacyjnego od środków wyrazu. Szukanie adekwatnej formy i osiągnięcie równowagi między formą a treścią powinno stać się także jednym z głównych celów twórczych poszukiwań. Kryteriami oceny są wrażliwość, niekonwencjonalne myślenie przełamujące schematy, adekwatność środków wyrazu w stosunku do koncepcji, czy idei, jaką student chce przekazać poprzez realizację ćwiczenia. Nierozłącznym elementem pracy często staje się przypadek i to on wielokrotnie jest momentem przełomowym. Według słów Marlaux: ,,Formy bywają imitowane, kopiowane i przekazywane z pokolenia na pokolenie.(…) W tym układzie formy nie muszą być logicznym wyrazem wartości. Często bywają nawet nielogiczne i odkrywane przypadkowo. Zdarza się, że choć poszukuje umysł, znajduje bardzo często ręka”.