studia stacjonarne jednolite magisterskie

Grafika artystyczna to dziedzina sztuki, w której dzieła powstają w efekcie procesu druku. Grafika ma bardzo bogatą tradycję w kulturze europejskiej, jej historia związana ściśle z rozwojem drukarstwa i sięga początków XV wieku. Jest to w pełni autonomiczna dyscyplina artystyczna o szerokich możliwościach, korzystająca jednocześnie z klasycznych technik, jak i nowoczesnych technologii.

Instytut Grafiki Artystycznej w ASP w Łodzi został powołany w 2019 roku i kontynuuje działania Katedry Grafiki Artystycznej (powstałej w 1971 roku, wówczas pod nazwą Katedra Grafiki Warsztatowej, z inicjatywy profesorów Romana Artymowskiego, Stanisława Fijałkowskiego i Leszka Rózgi). W początkowym okresie istniały trzy pracownie: drzeworytu, technik metalowych i litografii, w kolejnych latach powstały pracownie: sitodruku, podstaw grafiki warsztatowej, technik cyfrowych i technik łączonych.

Studenci podejmujący naukę na kierunku grafika w Instytucie Grafiki Artystycznej mają na pierwszym roku obowiązkowe zajęcia w Pracowni Podstaw Grafiki Warsztatowej, której przedmiotem jest propedeutyka technik graficznych. Celem kształcenia w tej Pracowni jest poznanie specyfiki zagadnień artystycznych i zdobycie podstawowych umiejętności w posługiwaniu się warsztatem graficznym. W kolejnych latach studenci dokonują wyboru dwóch pracowni specjalistycznych w taki sposób aby w ciągu całych studiów uzyskać zaliczenie minimum czterech semestrów w pracowni dyplomującej.

Studenci mogą wybierać spośród następujących pracowni:

  • Pracownia Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej, w której treścią studiów jest szeroko rozumiana problematyka związana z aspektami artystycznymi i technicznymi druku wypukłego oraz powiązanie jej z problematyką utworu czasoprzestrzennego jakim jest książka artystyczna.
  • Pracownia Technik Wklęsłodrukowych, która daje możliwość poznania i rozwijania tradycyjnych technik druku wklęsłego, jak: sucha igła, miedzioryt, mezzotinta, kolagrafia oraz technik trawionych, jak: akwaforta, akwatinta, odprysk, miękki werniks, a także rzadko stosowanych technik typu: akwatinta solna, lawowana, piaskowa czy technika craclee.
  • Pracownia Technik Litograficznych, w której zakres studiów obejmuje szerokie spektrum technik litograficznych takich, jak: rysunek piórem, pędzlem, prósz, rysunek kredką litograficzną, ossa-sepia, lawowanie, kamienioryt oraz inne rodzaje druku płaskiego.
  • Pracownia Sitodruku, której celem jest umiejętne połączenie problematyki artystycznej z nauczaniem metod warsztatowych umożliwiających świadome korzystanie z pełnego zakresu rozwiązań technologicznych od bezpośredniego wykonywania szablonów, przez użycie emulsji światłoczułej, aż do stosowania reprodukcji fotograficznej.
  • Pracownia Technik Cyfrowych, której założeniem jest przygotowanie studenta do przyszłej samodzielnej pracy twórczej z zastosowaniem komputera jako współczesnego narzędzia graficznego oraz oprogramowania i urządzeń peryferyjnych takich jak: skaner, aparat cyfrowy, tablet, ploter, itp.
  • Pracownia Technik Łączonych, której celem jest samodzielne formułowanie i realizowanie własnych koncepcji artystycznych na drodze poszukiwania oryginalnych rozwiązań ideowych i stylistycznych z wykorzystaniem pełnej gamy możliwości kreacyjno-warsztatowych procesów drukarskich.

Grafika artystyczna to dziedzina sztuki w której dzieła powstają w efekcie procesu druku. Ma bardzo bogatą tradycję w kulturze europejskiej, jej historia związana ściśle z rozwojem drukarstwa sięga początków XV w. Obecnie to w pełni autonomiczna dyscyplina artystyczna o szerokich możliwościach, korzystająca jednocześnie z klasycznych technik jak i nowoczesnych technologii.

Instytut Grafiki Artystycznej powołany został w 2019 r. i jest kontynuacją Katedry Grafiki Artystycznej, która powstała w 1971 r. (wtedy pod nazwą Katedra Grafiki Warsztatowej) z inicjatywy profesorów Romana Artymowskiego, Stanisława Fijałkowskiego i Leszka Rózgi. Swoją działalność rozpoczynała od trzech pracowni: drzeworytu, technik metalowych i litografii, w kolejnych latach powiększana była o pracownie: sitodruku, podstaw grafiki warsztatowej, technik cyfrowych i technik łączonych.

Studenci podejmujący naukę w Instytucie Grafiki Artystycznej mają na I roku obowiązkowe zajęcia w Pracowni Podstaw Grafiki Warsztatowej, której przedmiotem jest propedeutyka technik graficznych. Celem kształcenia w tej pracowni jest poznanie specyfiki zagadnień artystycznych i zdobycie podstawowych umiejętności w posługiwaniu się warsztatem graficznym.

W kolejnych latach studenci dokonują wyboru dwóch pracowni specjalistycznych w taki sposób aby w ciągu całych studiów uzyskać zaliczenie minimum dwóch semestrów we wszystkich pracowniach, a w dyplomowej minimum czterech.

Do wyboru mają:

Pracownia Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej

W której treścią studiów jest szeroko rozumiana problematyka związana z aspektami artystycznymi i technicznymi druku wypukłego oraz powiązanie jej z problematyką utworu czasoprzestrzennego jakim jest książka artystyczna.

Pracownia Technik Wklęsłodrukowych

Daje możliwość poznania i rozwijania tradycyjnych technik druku wklęsłego jak: sucha igła, miedzioryt, mezzotinta, kolagrafia oraz technik trawionych jak akwaforta, akwatinta, odprysk, miękki werniks, a także rzadko stosowanych technik typu: akwatinta solna, lawowana, piaskowa czy technika craclee.

Pracownia Technik Litograficznych

Zakres studiów obejmuje szeroki zaktes technik litograficznych takich, jak: rysunek piórem, pędzlem, prósz, rysunek kredką litograficzną, ossa-sepia, lawowanie, kamienioryt oraz inne rodzaje druku płaskiego.

Pracownia Sitodruku

Jej celem jest umiejętne połączenie problematyki artystycznej z nauczaniem metod warsztatowych umożliwiających świadome korzystanie z pełnego zakresu rozwiązań technologicznych od bezpośredniego wykonywania szablonów, przez użycie emulsji światłoczułej, aż do stosowania reprodukcji fotograficznej.

Pracownia Technik Cyfrowych

Założeniem tej pracowni jest przygotowanie studenta do przyszłej samodzielnej pracy twórczej z zastosowaniem komputera jako współczesnego narzędzia graficznego oraz oprogramowania i urządzeń peryferyjnych takich jak: skaner, aparat cyfrowy, tablet, ploter, itp.

Pracownia Technik Łączonych

Której celem jest zdobywanie doświadczenia w dochodzeniu do zindywidualizowanej intelektualnie i stylistycznie kreacji poprzez: samodzielne formułowanie założeń tematycznych, wybór techniki i metody postępowania w procesie realizacji

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 616.83 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 348.06 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 600.79 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 656.88 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 637.31 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 576.18 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 754.28 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 1699.72 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 1080.83 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 1091.95 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 102.05 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 73.79 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 117.19 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 135.72 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 90.88 KB

Asystent:

dr Piotr Skowron

Typ studiów:

jednolite studia magisterskie

Nr sali:  82

Charakterystyka:

Lata sześćdziesiąte pokazały, jak dynamiczny rozwój sztuki amerykańskiej doprowadziła do powstania nowego kierunku, w którym dzieło plastyczne miało być szybko i w dużym nakładzie powielane. W celu realizacji pomysłu, twórcy posługiwali się techniką sitodruku, która spełniała te warunki i przyczyniła się do jej propagowania oraz rozwoju.
Sztuka pop-artu czyli sztuka popularna zapoczątkowała zupełnie inny sposób postrzegania sztuki i sposobu myślenia, który objął niemal cały świat.

Celem Łódzkiej Pracowni Sitodruku jest umiejętne połączenie problematyki artystycznej z nauczaniem metod technicznych, umożliwiających właściwą i celową jej realizację. Program jest realizowany zgodnie z rozwojem świadomości artystycznej każdego studenta. Oznacza to, że prowadzimy indywidualną pracę z każda osobą, stosownie do jej rozwoju i poziomu.

Sitodruk jest techniką o ogromnych możliwościach. Wykorzystuje fotografię, przekształcenia komputerowe i kserokopie oraz działania manualne. Z jednej strony powstają prace bardzo proste, czyste w kolorze formy, drukowane płaskimi barwnymi aplami, interpretacje wielokolorowych fotografii, z drugiej, prace o charakterze malarskim czy dużo ciekawych grafik wykorzystujących samą technikę jako środek wyrazu. Sitodruk może być łączona z innymi technikami, co stwarza wielość wypowiedzi i każdy twórca tworzący w tej technice, może odnaleźć i stworzyć własny styl.

Pracownia łódzkiego sitodruku, stanowi swoisty rodzaj laboratorium, miejsce gdzie student podejmując próbę znalezienia, ukształtowania własnej formy ekspresji, ma możliwość bezpośredniego wpływania na warsztat. Nie uczymy głównie techniki sitodruku, ale koncentrujemy się również na przekazaniu studentom szerokiej wiedzy praktycznej w tym zakresie. Pracownia cały czas eksperymentuje, poszukuje nowych rozwiązań. Wykorzystuje to, że była i jest techniką pozwalającą wykonywać druki na tak zwanych podłożach trudnych: szkle, plastiku, metalu, ceramice itp.

Technika sitodruku daje artyście szerokie i niewiarygodne spektrum zastosowania, a sam proces jest na tyle wielostronny, że pozwala na realizację indywidualnych rozwiązań. Jest to medium, dzięki któremu można przekraczać granice grafiki.

do góry