Ads on: Special HTML

Ads on: Special HTML

Ads on: Special HTML

Ads on: Special HTML

Ads on: Special HTML

Ads on: Special HTML
Panny Madonny Hucułki N°2

miniW Muzeum Narodowym im. Andrzeja Szeptyckiego we Lwowie odbyła się wystawa prac dr hab. Doroty Sak, prof.ASP pt. „Panny Madonny Hucułki N°2”. Ekspozycja trwała od 27 lipca do 16 sierpnia 2018 roku. Wystawę odwiedzili Konsul RP we Lwowie Marian Orlikowski oraz Prorektor Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuki prof. Roman Jaciv. Wystawa była odpowiedzią na liczne podróże autorki na Ukrainę, udział w międzynarodowych projektach, konferencjach i plenerach, a szczególnie zainteresowanie kulturą i sztuką huculską.


***

W latach 2015–2016 realizowałam wraz ze studentami i pedagogami Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuki i Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi projekt mojego autorstwa zatytułowany „Symbole tożsamości – tradycja i nowoczesność”. Celem projektu było nowe spojrzenie młodego pokolenia na dziedzictwo kultury i adaptacja go do współczesnego etnodesignu. Moda stanowi ważną strefę tożsamości i przynależności do kręgu kulturowego. Jest językiem trafiającym do masowego odbiorcy oraz płaszczyzną łączącą pokolenia. Wspólna praca polskich i ukraińskich studentów nad stworzeniem kolekcji ubioru opartej na artefaktach z przeszłości miała na celu podkreślenie korzeni i przynależności obu krajów do europejskiego kręgu kulturowego.

Obiekt Panny Madonny Hucułki to kolejny projekt inspirowany huculszczyzną. Temat, który nurtuje mnie od dłuższego czasu to poszukiwanie tożsamości współczesnego Europejczyka, wciąż aktualne pytanie kim jesteśmy. Majestatyczne, przeskalowane, pokryte czerwienią suknie stanowią plastyczny ekwiwalent doznań skumulowanych w trakcie obcowania z kulturą i sztuką górali huculskich. Poszczególne elementy nawiązują do ubiorów huculskich, ale ich nie importują. Technika plisowania, elementy dekoracyjne typu pompony (darmowisy) stanowią interpretację tradycyjnych ozdób i technik wykańczania tkaniny.

Sztuka ludowa niejednokrotnie inspirowała sztuki piękne i projektowe. W Polsce, od czasów Stanisława Wyspiańskiego i Młodej Polski interesowano się wytworami rękodzieła i przenoszono je na grunt miejski. Adoptowano formy, symbole, ornamenty tworząc polski styl narodowy, podkreślający tożsamość. Malarstwo z tego okresu często przedstawiało motywy ludowe. Wśród artystów tworzących w tamtych czasach takich jak Kazimierz Sichulski, Teodor Axentowicz, Władysław Jarocki, Fryderyk Pautsch nierzadko pojawiały się motywy huculskie. Na te właśnie obrazy zwróciłam uwagę przed laty. Magiczna Karpatia mnie również inspirowała. Po raz pierwszy zobaczyłam Huculszczyznę w 2007 roku. Zachwycił mnie nie tylko górzysty pejzaż i tradycyjna architektura, ale również zamiłowanie do tradycji, dbałość o jej zachowanie i przekazanie młodemu pokoleniu. Ubiór huculski w naturze okazał się jeszcze bardziej intrygujący niż na obrazach XIX-wiecznych malarzy. Panny Madonny Hucułki to moja autorska interpretacja Huculszczyzny, ale też próba zainteresowania przemijającym czasem, kulturą i wartościami.

dr hab. Doroty Sak, prof.ASP

plakat

001 002 003
004 005