Wystawy

  • miniatura
    Filename: Miniatura.png
    Size: 252.02 KB
  • plakat
    Filename: plakat_dla artysty_plakat.jpg
    Size: 155.82 KB

Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy Tomasza Zjawionego pt. „Doły”, który odbędzie się 28 lutego 2020 r. o godz. 17:00 w Galerii Bałuckiej w Łodzi (Stary Rynek 2, Łódź). Ekspozycja będzie czynna do 5 maja 2020 r.

Tomasz Zjawiony ubiegłoroczny absolwent Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, student Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie wystawi swój cykl wielkoformatowych płócien poświęconych tematyce łódzkiej architektury i nie tylko, w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.

Nie bez znaczenia dla wyboru tematyki malarstwa jest zawodowe zainteresowania autora prac architekturą, projektantowi wnętrz zapewne bliżej jest do badania zależności światła, przestrzeni i dopowiadającego je architektonicznego detalu niż np. do malowania wiejskich pejzaży. Tomasz Zjawiony nie ukrywa swoich fascynacji procesem eksploracji, który w jego przypadku przekłada się na konkretny eksperymenty z formą, kompozycją i kolorem, przy czym od efektu końcowego, często zaskakującego dla samego artysty, ważniejszy jest sam proces tworzenia, wzbogacający go wewnętrznie. Jego obrazy powstają długo, często do nich powraca, przemalowuje niektóre partie, dodaje nowe elementy - stąd wybór farb olejnych, dłużej schnących od akryli, ale dających większe możliwości poszukiwań warsztatowych oraz dużych formatów płócien (100 x 140 cm i większych). Nie stosuje impasów raczej subtelne laserunki, których nie boi się zestawiać z partiami nie zamalowanym i czyniąc tym samym biel podłoża integralnym elementem kompozycji. Kolory cyklu zawęził do gamy przełamanych szarości i błękitów, rzadko rozbijanych mocnymi akcentami, np. brązów czy ugrów, jak ważnym dla niego obrazie „Miasto kontrastów”. Stylistycznie to proces przebiegający od impresyjnego rozedrgania pierwszych prac ku coraz większej syntezie, widocznej np. w ascetycznym formalnie, niemal księżycowym pejzażu „Miasto świateł” ku wspomnianemu cyzelowaniu i dematerializowaniu detalu w postindustrialnych widokach wnętrz dawnej Widzewskiej Manufaktury „Rozdzielnia Wi-ma”. Zmianie stopniowo ulega też kolorystyka półcień Tomasza Zjawionego od wystawionych, rozbielonych szarości i błękitów prac dyplomowych przechodzi do tonacji cieplejszych, ożywianych akcentami czerwieni, zieleni, różu, czego przykładem jest widok rozpadających się na pierwszym planie komórek „Odrzucenie”, celowo przeskalowany w stosunku do domu w tle, aby wywołać wrażenie Iluzji. Destrukcja i degradacja nie wykluczają witalności miejski tkanki – zdaje się mówić autor płócien – a przy ruinach może też funkcjonować życie czego, Łódź jest jakże wymownym przykładem.

Monika Nowakowska // fragment tekstu – Miejskie refleksje Tomasza Zjawionego, str. 90 "FORMAT" pismo artystyczne nr 82-83 / 2019

do góry